Vikten av kunskap betonades under Examenshögtiden 2016

En efter en klev alla nyblivna filosofie och teologie kandidatrar, magistrar och mastrar fram för att ta emot sina diplom på Humanisternas årliga examenshögtid. Prodekan Mats Andrén önskade dem alla lycka till och tryckte i sitt gratulationstal på humanioras viktiga roll i en värld där behovet av kunskap, fördjupningar och perspektiv blir allt större.

Examenshögtid 2016.

Efter att gästerna intagit sina platser i stora hörsalen kom omkring 75 studenter, som under året tagit en examen i ett humanioraämne, in till tonerna av Wilhelm Peterson-Bergers Förspel ur Frösöblomster.

Vid flygeln satt Henrik Kilhamn och för den högtidliga underhållningen stod även Göteborgs Akademiska Kammarkör. Göran Malmstedt var årets konferencier.

Till nytta i samhället

Först ut att gratulera var prodekan Mats Andrén som beskrev den värld som alla utexaminerade skickas ut i som en värld som förändras snabbt. En värld där informationsspridningen går fortare än någonsin och behovet av humaniorakunskaper aldrig har varit större, betonade han.

– Humaniora behövs för att humaniora är till nytta i samhället, sa Mats Andrén. Idag ska ni vila i det ni har åstadkommit men efter den här dagen ska ni bidra med era humaniorakunskaper i vårt samhälle.

Tal av alumn

Gratulationstal hölls även av Jesper Anttila, sektionsordförande i Göta studentkårs Humanistsektion, och av Emma Randecker, en av Humanistens alumner som numera arbetar som redaktör på Svenska institutet.

Även Emma Randecker, som tog sin Kulturvetarexamen 1997, tryckte i sitt tal på vikten av kunskap. Hon berättade bland annat om hur Svenska institutet den senaste veckan tvingats vidta åtgärder efter att Sveriges officiella Twitter-konto @Sweden utsatts för hat och hotfulla kommentarer sedan några curatorer twittrat om ämnen som jämställdhet och alla människors lika värde.

– Jag tror att hat och intolerans bara kan mötas med kunskap och fakta, sa Emma Randecker.

Därefter gick alla kandidatrar, magistrar och mastrar ut i procession. Ute vid ringen på gräsmattan väntade gruppfotografering och festligheterna fortsatte sedan med mingel i restaurang Näckrosen.

Examenshögtid 2016.

Jesper Anttila, sektionsordförande i Göta studentkårs Humanistsektion, och Mats Andrén, prodekan.Jesper Anttila, sektionsordförande i Göta studentkårs Humanistsektion, och Mats Andrén, prodekan, skålade och önskade examinaterna lycka till.

Bilder: Göran Olofsson