Två nya trädgårdskoordinatorer

Två nya trädgårdskoordinatorer har anställts vid Hantverkslaboratoriet. Uppgifterna blir dels att koordinera nätverket Trädgårdsmästare i historisk miljö, dels att utveckla fortbildningskurser för trädgårdsmästare verksamma i kulturhistoriskt värdefulla parker och trädgårdar.

Klara Holmqvist är ny koordinator med huvudansvar för trädgårdsmästarnätverket. Joakim Seiler har anställts för att arbeta med fortbildning. Båda arbetar 20 % vid Hantverkslaboratoriet och är i övrigt verksamma som trädgårdsmästare på varsitt håll.

Klara är kyrkogårdsingenjör med ansvar för projekterings- och planeringsfrågor vid Kyrkogårdsförvaltningen i Visby. Hon var tidigare sektionschef för trädgården vid Julita gård/Nordiska museet. Joakim är chefsträdgårdsmästare vid Gunnebo slott och trädgårdar, Mölndal. Han har under de senaste åren även varit doktorand vid Institutionen för kulturvård, Göteborgs universitet. Joakim Seiler disputerar 18 september på avhandlingen "Management Regimes for Lawns and Hedges in Historic Gardens."