Tre SCCR-forskare får 4,5 miljoner kr från Barncancerfonden

I den senaste utlysningen av forskningsmedel från Barncancerfonden, gick 13,6 miljoner till barncancerforskning vid Göteborgs Universitet och Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Av dessa tilldelas 4,5 miljoner kronor till forskare på Sahlgrenska Centrum för Cancerforskning.

Anders Ståhlberg, Mattias Andersson och Martin Dalin på Sahlgrenska Centrum för Cancerforskning, fick alla tre forskningsmedel från Barncancerfonden i deras senaste utlysning.

Störst bidrag fick Anders Ståhlberg som tilldelas ett projektanslag på 2 miljoner kronor under två år. I sitt projekt ska han undersöka om det går att använda blodanalyser för tumör-DNA i blod från barn med sarkom, som underlag för kliniska beslut i deras behandling.

Mattias Andersson och Martin Dalin fick 1,5 respektive 1 miljon kronor vardera för sin forskning.

Läs mer på Akademiliv samt ta del av intervjun med Anders Ståhlberg på Barncancerfonden.