Träffa oss på Vetenskapsfestivalen 1-12 april

Missa inte höjdpunkterna i programmet där medarbetare och studenter från Högskolan för scen och musik, Akademin Valand och HDK – Högskolan för design och konsthantverk medverkar.

Impacts of Drone Technologies

What are the implications of drone technologies on public assembly, activism and protest? By turning attention to civilian use of drone technologies this presentation will consider the function of seeing at a distance in real time in the context of protest.

Föreläsning med Sarah Tuck, Akademin Valand

Kritisk reflektion i forskning/deltagandeprocesser

Deltagande inom forskning och stadsutvecklingsprojekt blir allt vanligare, och ses som ett sätt att öka invånares inflytande. Men det finns en problematik som sällan diskuteras. Föreläsningen problematiserar deltagande, med fokus på vikten av kritisk självreflektion hos de som leder dessa processer.

Föreläsning med Helena Kraff, HDK

Make your own passport

Har du tänkt på vad det betyder att ha ett pass, annat än för att åka på semester? I denna workshop får du en ny nationalitet som lottas ut bland 150 olika internationella passmallar. Vad betyder det att vara statslös, vad är medborgarskap och världsmedborgare? Kom och utforska och diskutera!

Workshop med Tintin Wulia, HDK samt Min Jeong Ko och Finn Chung från Globala Tanter.

Ges vid flera tillfällen under veckan.

Om Östra Nordstan före shoppingcentret

Elva arkivanvändare från allmänheten, 35 designstudenter från HDK och Landsarkivet i Göteborg har tillsammans skapat "Där ingen ska bo - en utställning om Östra Nordstans historia" som utgår från en dokumentärfilm från 1964 som skildrar livet i stadsdelen före de omfattande rivningarna.

Utställning med designstudenter från HDK, öppet dagtid onsdag till och med lördag.

Virtual Astropark

This project creates an artistic experience by using VR devices to visualize some astrophysics theories, including string theory, quantum physics and celestial movements. Visitors can explore the magnificent world and enter three different scenes by activating portal gates.

Testa VR-utrustning med Donglai Zhu, student på HDK.

Flera tillfällen under veckan.

Nordstan remix

Kom och var med och bidra med beats och samplings tillsammans med studenter från Högskolan för scen och musik. Inför konserterna kan du själv spela och göra samplingar på café Johan och Nyström i Nordstan.

Konsertevent med Helena Wattström, Staffan Mossenmark och Erik Jonasson från Högskolan för scen och musik.

Flera tillfällen under veckan

Textil arkitektur – vad är det?

Idag är det möjligt genom ny forskning att använda textila material i byggnadsfasader – användandet av textilier förknippas ofta ensidigt med interiörer i inomhusmiljö. Två arkitekter och en textildesigner forskar och designar tillsammans textila fasadmoduler som kan förbättra den urbana ljudmiljön.

Föreläsning med Kristina Fridh, HDK, Margareta Zetterblom Textilhögskolan, Borås och Paula Femenías, Chalmers.

Akademigalleriet: Att dela kunskap

Akademigalleriet utvecklar nya sätt att skapa och dela kunskap och generera samverkan. Kunskap gör vi och gestaltar vi tillsammans i dialog mellan olika grupper. Akademigalleriet är ett mobilt rum, det utmanar envägskommunikation vid kunskapsförmedling och vill dela kunskapandet med fler.

Föreläsning med Johan Öberg, Konstnärliga fakulteten, Jonas Fridén och Onkar Kular, HDK.

Mer från Göteborgs universitet på Vetenskapsfestivalen

Hitta fler spännande programpunkter med experter från Göteborgs universitet på universitetets hemsida.