Therese Bäckman har tilldelats Carin Mannheimers pris för unga forskare 2017

Therese Bäckman, universitetslektor i offentlig rätt vid Juridiska institutionen, Handelshögskolan, har tilldelats Carin Mannheimers pris för unga forskare 2017 för att genomföra en undersökning av äldres rätt till särskilt boende. Priset är ett forskningsanslag på 50000 kronor som delas av Forskningsfonden till Carin Mannheimer minne.

Carin Mannheimers pris för unga forskare

Carin Mannheimers pris för unga forskare är på 50 000 kr och ges till alla typer av forskning om åldrande och äldre. Med unga forskare avses personer som ännu inte blivit docenter och som disputerat inom de senaste 10 åren.
Carin Mannheimer var en känd kulturpersonlighet, författare och dramatiker från Göteborg. Hon har bl.a. skrivit flera kända TV-serier, bland annat om äldrevården. Hon skrev också flera pjäser med fokus på åldrande och äldre.
Mer information om priset och fonden