The Hambantota Connection - ny bok av Jonas Lindberg

Bokomslag The Hambantota Connection

Jonas Lindberg, docent, avdelningen för kulturgeografi, har tillsammans med Kerstin Hamilton och Karl Palmås skrivit "The Hambantota Connection".

I "The Hambantota Connection" möts visuella och textuella perspektiv präglade av författarnas respektive bakgrunder. Med förankring i dokumentärfotografi, utvecklingsgeografi och ekonomisk sociologi undersöker Kerstin Hamilton, Jonas Lindberg och Karl Palmås relationen mellan lokala fenomen och globala mönster, liksom mellan territorier och kartor. Lokala konflikter sätts i samband med global geopolitik och planetära flöden. Härifrån utvecklas berättelser om logistik och livskraft, om kolonialvälde och kolvätesvälde, om auktoritärt ledarskap och antropocena landskap, om fixerat kapital och fixerat kväve, och om ekonomins rumsliga och samtidigt fiktiva natur.

Kerstin Hamilton är bildkonstnär utbildad vid Dublin Institute of Technology och Högskolan för fotografi; Jonas Lindberg är docent i kulturgeografi vid Göteborgs Universitet; och Karl Palmås är docent i innovation och samhällsförändring vid Chalmers tekniska högskola.

Här hittar du mer information om boken.