Systemutvecklare med fokus på artificiell intelligens

Aram Karimi är sedan 1 juni ny systemutvecklare vid CDH och hon kommer främst att arbeta med forskningsinfrastrukturen, men även delta i en rad olika forskningsprojekt.

– Vi är väldigt glada över att få Aram som medarbetare och hon kommer även fortsättningsvis arbeta halvtid vid CLASP.  Vi hoppas förstås också att det ska bidra till mer samverkan mellan våra verksamheter, säger Cecilia Lindhé föreståndare vid Centrum för digital humaniora.

Aram Karimi har en examen inom mjukvaruutveckling och en master i artificiell intelligens. Sedan hon kom till Sverige för tre år sedan har hon arbetat med AI, textanalys och programmering för CLASP (Centrum för språkteori och sannolikhetsstudier) vid Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori.

– Jag var bland annat med i ett projekt där vi introducerade AI i vardagen för barn. Vi utvecklade program och visade dem hur det funkar med ansiktsigenkänning, AR och VR, säger hon.

Aram Karimi

Att flytta till Sverige från Iran var en stor förändring, men Aram Karimi är väldigt nöjd med att bo i Göteborg tillsammans med sin man.

– Jag gillar att cykla, det är så trevligt att cykla runt här i Göteborg. I Iran har vi inga cykelvägar och vi måste bära hijab.

Hon hade aldrig varit i Sverige tidigare och säger att det är mycket att ta in – ett nytt språk, en ny kultur och ett annat klimat. Att dessutom komma hit precis innan pandemin bröt ut blev en utmaning för Aram Karimi som är en väldigt social person som uppskattar sammankomster med vänner och familj.

– Jag är en väldigt duktig kock! När jag är trött tycker jag om att laga mat. Och jag läser mycket böcker, mest om fysik och psykologi.