Swedish Algae Factory vinnare i stor internationell tävling

Swedish Algae Factory, som grundats av Angela Wulff, forskare vid Göteborgs universitet samt Sofie Allert tidigare student vid Chalmers, har vunnit en av världens största tävlingar i hållbart entreprenörskap.

Angela Wulff och Sofie Allert vid sin monter

Två svenska teknikbolag tog sig till final i Postcode Lotteries Green Challenge, en stor internationell tävling för hållbart entreprenörskap.

– Det här är helt fantastiskt och även om vi hoppades på en topplacering så var konkurrensen stenhård och vi var glada att vara bland de fem främsta. Vinsten betyder att vårt arbete med kiselalgers tillämpning uppmärksammas internationellt vilket på sikt underlättar vår verksamhet och framtida investeringar, säger professor Angela Wulff.

Utvinner material från kiselalger

Forskningsföretaget Swedish Algae Factory effektiviserar solpaneler genom att utvinna material från kiselalger, vars skal är unikt designade att bland annat effektivt absorbera ljus. Swedish Algae Factory är det enda företaget i världen som odlar dessa alger i stor skala.

– Det unika med oss är att vi fokuserar på bottenlevande kiselalger och därmed så behöver vi inte så stora vattenmängder – det blir mer resurseffektivt.

Utöver äran innebar vinsten också ett stort ekonomiskt tillskott på 500 000 euro.

– Ja, det är verkligen ingen liten prissumma och den kommer precis i rättan tid nu när vi ska skala upp vår verksamhet och öka odlingsytan.

Svenska bolag i final för första gången

I konkurrens med närmare 1 200 företag vann Swedish Algae Factory med sin pitch i finalen i Amsterdam inför en internationell jury. Det är första gången något svenskt bolag tagit sig till final sedan tävlingen startade 2007.

Vad blir nästa steg för Swedish Algae Factory?

– Nu skalar vi upp och intensifierar vårt arbete att verka för cirkulär ekonomi och hållbart nyttjande av havens och sjöarnas resurser. Jajamän, kiselalger växer även i sjöar, säger Angela Wulff.

Kontakt: Angela Wulff, professor vid institutionen för biologi och miljövetenskap
angela.wulff@bioenv.gu.se, 031-786 2628, 0766-182628

Foto; Angela Wulff (vänster), Sofie Allert (höger).