Studievägledare fick inblick i humaniorastudier

Studie- och yrkesvägledare från Göteborg med omnejd bjöds 2016 in till en inspirationsdag på Humanisten. Varför humanister behövs och vad humaniorastudier kan leda till var i fokus under dagen.

Professor Lena Martinsson höll en föreläsning om hur studievägledare som yrkesgrupp kan inta ett normkritiskt förhållningssätt i sitt vardagliga arbete. Foto: Annika AnderssonProfessor Lena Martinsson höll en föreläsning om hur studievägledare som yrkesgrupp kan inta ett normkritiskt förhållningssätt i sitt vardagliga arbete. Foto: Annika Andersson

Studievägledarna vid Humanistiska fakulteten anordnade den 19 oktober en inspirationsdag för inbjudna studievägledare i grund- och gymnasieskolor, vuxenutbildning och folkhögskolor. Dagen hade fokus på Humanistiska fakultetens utbildningar.

Ett femtiotal deltagare fick föreläsningar och information om utbildningar inom humaniora och om de olika möjligheter studenterna ges i sina studier. Under dagen fick vägledarna även kunskap om stöd som universitetet erbjuder studenter med särskilda behov.

Studenter berättade

Deltagarna fick också träffa fyra studenter som själva berättade om sina studier och de utbildningsval de gjort. Mimmi Rombach, ämneslärarstudent i språk, Felicia Stjärnstrand, teaterstudier och utbytesstudier, Adam Lindgren på kandidatprogrammet Kultur samt Simon Allzén, masterstudent i teoretisk och praktisk filosofi berättade alla om vad de får med sig från sina studier och hur de ser på sin framtid.

Föreläsning om normkritik

Mot slutet av dagen höll professor Lena Martinsson en föreläsning om hur studievägledare som yrkesgrupp kan inta ett normkritiskt förhållningssätt i sitt vardagliga arbete. Dagen avslutades med en fråge- och svarsstund.

Dagen hade initierats av studievägledarna på institutionen för språk och litteraturer och deltagarna fick under dagen många möjlighet att nätverka med varandra och med studievägledarna på Humanistiska fakulteten.

– Jag är övertygad om att vi öppnade ögonen på våra gästande studievägledare på ett sätt som de kanske inte hade förväntat sig. Det här har vi nog inte gjort för sista gången!, säger Eva-Lena Axelsson, studievägledare på institutionen för språk och litteraturer.

Röster om inspirationsdagen

Raine Zander, Kunskapsförbundet Väst i Trollhättan/Vänersborg, vuxenutbildningen i Trollhättan:Raine Zander, Kunskapsförbundet Väst i Trollhättan/Vänersborg, vuxenutbildningen i Trollhättan:

– Mycket av det grundläggande som tas upp har vi med oss sedan tidigare, om vi jobbat ett tag, men jag tycker att det är bra att man tar upp basen också – jag behöver en uppfräschning! Det som varit extra bra är att verkliga studenter är med och berättar. Jag tycker att det har varit en bra dag och vi har även kunnat nätverka och träffa kollegor. Det är till exempel inte så ofta som folkhögskolor och vuxenutbildningen möts.

Anna Bryntse, Folkhögskolan i Angered.Anna Bryntse, Folkhögskolan i Angered:

– Dagen har varit jättebra. Jag kunde redan ganska mycket om Humanisten för jag har haft praktik här, men det är bra att humanioran lyfts. När det inte är en ren yrkesutbildning kan det vara svårt att veta vad det kan leda till, många är så vana vid att tänka att studier ska leda till ett yrke och undrar hur de ska våga om det inte gör det. Till eleverna kommer jag att kunna lyfta att det är lite liknande folkhögskolan – där blir man också bildad och det är inte säkert att det leder till ett yrke. Att de generiska kunskaperna lyfts fram är bra, det gör att jag kan förklara för mina deltagare vad man gör när man läser på Humanisten och det kan förhoppningsvis bidra till en breddad rekrytering.

Julia Pajunen, Vuxenutbildningen i Kungälv.Julia Pajunen, Vuxenutbildningen i Kungälv:

– Jag tycker att det har varit en superbra dag! Jag jobbar inte bara med våra elever på Vuxenutbildningen utan med alla i Kungälvs kommun och det är många som är intresserade av att plugga i Göteborg. Just humaniora har varit ganska svårbeskrivet, för det är ju ganska flummigt, så för mig har det här varit ett kanontillfälle. Det som gett mig mest perspektiv har varit beskrivningen av vilka färdigheter och kompetenser man får under studietiden. Den tänker jag printa ut och använda omvänt också – det vill säga kartläggande – och ta fram och titta på när någon beskriver vissa egenskaper hos sig själv.

Daniel Carlsson, Vägledningscentrum Göteborg och Ester Mosessons gymnasium.Daniel Carlsson, Vägledningscentrum Göteborg och Ester Mosessons gymnasium:

– Det har absolut varit en bra dag. En del kan jag redan eftersom jag jobbat ganska länge men jag har fått en bra sammanfattning och lite nya impulser som jag kan förmedla vidare. Det har också tagits upp vissa nyheter som jag inte kände till. Just humaniora är inget som jättemånga av mina elever är intresserade av eftersom det är en skola för blivande kockar, bagare, charkuterister, kallskänkor och servitörer, men det kan vara en och annan. Det kan ju också hända att jag om några år jobbar någon helt annan stans och vi jobbar även på drop in på Vägledningscentrum och där är det många andra som kommer in. De nya perspektiv jag fått är framför allt vilka olika yrken man kan jobba med om man läst humaniora. Det fick jag bra exempel på som gav en nyanserad bild av vad humaniora är.