Studenter ska undersöka lokala effekter av covid-19

Vårens fallstudiekurs i hållbar utveckling har i år fått ett nytt fokus. Studenterna ska nämligen studera vilka lokala och regionala effekter myndigheternas strategier för att minska spridning av covid-19 får, med fokus på hållbar utveckling.

- Det här är ett 'real-time' problembaserat projekt, och det ska bli väldigt intressant att se vad de kommer fram till, säger ekosystemforskaren Louise C. Andresen, som är en av lärarna på kursen.

Bilar på motorväg i GöteborgHur påverkar minskad biltrafik luften i Göteborg? Det skulle kunna vara en av frågeställningarna som studenterna väljer.

– Det här är ett ’real-time’ problembaserat projekt, och det ska bli väldigt intressant att se vad de kommer fram till, säger ekosystemforskaren Louise C. Andresen, som är en av lärarna på kursen.

Varje vår ger Göteborgs universitet en hållbarhetskurs, där studenterna undersöker vilka möjligheter och utmaningar det finns på lokal nivå att jobba mot ett hållbart samhälle. Kursen bedrivs vanligtvis i grupp, men i och med övergången till distansstudier så tvingades kursledarna att tänka om. Då väcktes även idén att skifta fokus.

Istället för det redan planerade ämnet, så ska studenterna nu undersöka vilka effekter myndigheternas strategier för att minska spridning av covid-19 har på samhället.
– Det kan handla om ekologiska, ekonomiska och sociala faktorer. Redan nu ser man stora förändringar, säger Louise C. Andresen.

Studera hemifrån

Förutom att välja ämne och inriktning får studenterna också bestämma vilken metod de ska använda. Allt ska dock kunna gå att genomföra hemifrån, med tanke på att Göteborgs universitet gått över till distansstudier. Studenterna ska också arbeta individuellt med uppgiften.

Kursen är ett samarbete mellan institutionen för geovetenskaper, institutionen för biologi och miljövetenskap och institutionen för ekonomi och samhälle. Den startar 26 mars och genomförs under våren. Resultatet redovisas vid examinationen den 5 juni.

Om kursen

Sustainable development: A case study approach (15 högskolepoäng)

Kursen är en miljövetenskaplig masterkurs, och syftet är att studenterna ska få en ökad förståelse för hållbar utveckling som komplext fenomen. Den ges som valbar kurs inom masterprogrammet i geografi, men också som fristående kurs.

Några exempel på ämnen som studenterna kan välja bland är:

• Luftföroreningar och koldioxidutsläpp (hur påverkar minskad biltrafik/flygtrafik/färre industrier?)
  • Transport och logistik (hur fungerar transporter när gränserna stänger?)
  • Medias roll (vänner eller fiender? Roll och etiskt ansvar)
  • Ekonomisk kollaps (små och stora företag i kris)
  • Rädsla (människors beteende i kris)

Mer information om kursen på Göteborgs universitets lärplattform Canvas