Kraftig marin påväxt på fritidsbåt
Foto: Lena Gipperth

Stort intresse för marin bioteknik

Marina material och påväxt i marin miljö var huvudteman när Maritima klustret i Västsverige och Kristineberg Center nyligen arrangerade den årliga konferensen och mötesplatsen Marine Biotechnology Conference 2020. Talare från England, Norge, Israel, Indien och Sverige delade med sig av de senaste forskningsresultaten och framtida utvecklingsprojekt.

–  Det var ett fantastiskt spännande program i år som belyste många olika aspekter av marin bioteknik. Väldigt roligt att det var så många deltagare och också företag på konferensen, säger Anders Blomberg, forskare vid Göteborgs universitet och en av organisatörerna av årets konferens.

De idag väletablerade Västsvenska företagen Swedish Algae Factory, Swedish Hydro Solutions och iTech, fick under konferensen berätta om sin företagsresa och biotekniska lösningar. Passionen och nyfikenheten gick inte att ta miste på under dagen och många av deltagarna valde att delta i ”Speakers Corner”, ett koncept där talarna öppnade digitala rum för mindre gruppdiskussioner med de deltagare som hade mer specifika frågor de ville diskutera.

Catherine Taylor Nordgård, NTNU, Norge, var huvudtalare för förmiddagens session som behandlade marina material. Hon berättade med stor inlevelse om den komplexa kemiska strukturen hos muciner från marina organismer, och visade på flera tillämpningar. I denna session pratade också Alexander Eiler från företaget eDNA Solutions AB om hur framrening och sekvensering av DNA kan ha flera användningsområden när det gäller monitorering och även förståelse av spridning av sjukdomar i naturen.

Den mer klassiska bilden av marin bioteknik illustrerades av företaget Swedish Algae Factory som utvinner ett material från kiselalger, en hittills relativt outnyttjad förnybar resurs inom flera olika applikationer. Materialet har exceptionella ljusmanipulerande egenskaper samt förmågan att absorbera eller frigöra partiklar beroende på omgivande miljö. Materialet används nu för solcellstillverkning och även i hudvårdsprodukter.

Påväxt i marin miljö - inte bara ett problem för sjöfart
Eftermiddagens session inom antifouling inleddes av huvudtalaren Nick Aldred från Essex University, England, som beskrev mekanismer i limmet som används av havstulpan för att sätta sig fast på båtar och konstruktioner i havet. I denna session gav också Amir Zlotkin från AZ Biologics exempel på hur man kan förhindra marin mikrofouling med peptider från en havsanemon som kovalent hade bundits in på en yta. Applikationer inom vattenrening och avsaltningsanläggningar diskuterades.

Påväxt i marin miljö är inte enbart ett problem för sjöfart utan även i framväxande näringar som havsbaserad energiutvinning och akvakultur. Dagens påväxtskydd baserat på tungmetaller som koppar och zink är inte miljömässigt acceptabla utan här krävs ett nytt tänk. Kopplingen mellan marina material och antifouling är inte helt självklar men genom att förstå mekanismer som beteende vid val av yta eller hur limmet som marina organismer använder fungerar kan man börja fundera på antifouling-tillämpningar. Dessutom kan en ökad förståelse för hur man limmar under vatten leda till utveckling av ett material som kan användas inom till exempel medicinteknik.

Området marin bioteknik växer
Marin bioteknik är ett område på stark frammarsch i Västsverige och här pågår forskning inom området hos flera aktörer såsom Göteborgs universitet, RISE och Chalmers tekniska högskola. På Kristineberg Center pågår också en kraftsamling där även möjligheter för test och demonstrationer byggs upp. Därtill finns i regionen Innovatum Science Park som särskilt stödjer start-ups inom de biomarina näringarna.
Anders Blomberg ser med tillförsikt på utvecklingen inom forskningsområdet.
– Totalt lockade konferensen 115 deltagare som också var aktiva med frågor och även mer specifika diskussioner med talarna under "Speakers' Corner". Tanken är att återigen anordna en konferens nästa år inom marin bioteknik, men då med ett mer riktat fokus mot tillämpningar inom medicin, säger han.

Text: Maria Holmkvist