SOM-institutets uppsatspris till Rebecca Cardebring

SOM-institutets stipendium till den främsta studentuppsatsen baserad på data från SOM-undersökningarna går i år till Rebecca Cardebring, Uppsala universitet. Rebecca vinner priset för sin studie av efterfrågan på jämställdhetspolitik, som bland annat visar att ekonomisk utsatthet spelar väldigt liten roll för detta i Sverige.

Varje år delar SOM-institutet ut SOM-priset, ett stipendium på 8 000 kronor till den främsta studentuppsatsen som utgår från data från SOM-undersökningarna. En kommitté bestående av forskare från institutets styrgrupp har granskat de nominerade uppsatserna och i år går priset till Rebecca Cardebring, Uppsala universitet, för sin masteruppsats Economic Distress and the Demand for Gender Equality Policies, examinerad i juni 2023.

Foto av vinnaren Rebecca med blommor och diplom
Rebecca Cardebring, Uppsala universitet
Foto: Daniel Jansson

Ekonomiska svårigheter av låg betydelse för efterfrågan på jämställdhetspolitik i Sverige.

I sitt uppsatsarbete utgår Rebecca ifrån teorier som menar att utsatthet för ekonomiska svårigheter ofta leder till större efterfrågan på jämställdhetspolitiska satsningar, i synnerhet bland kvinnor. Med hjälp av data från flera års nationella SOM-undersökningar studeras dessa förhållanden i en svensk kontext. Hon har framförallt använt sig av SOM-undersökningarnas kumulativa dataset som finns tillgängligt via Svensk nationell datatjänst.

Resultaten visar att erfarenheter av ekonomiska svårigheter spelar mindre roll för benägenheten att vilja satsa mer på jämställdhet i samhället än andra politiska faktorer, och också mindre roll i Sverige än i jämförelse med data från andra EU-länder.

Enligt priskommitténs motivering bidrar Rebeccas uppsats bland annat till en diskussion om kontextens betydelse för politiska ställningstaganden och tydliggör även värdet av att göra jämförande undersökningar där flera länder ingår.

Rebecca tog emot sitt pris på plats i Göteborg fredagen den 27 oktober och hennes uppsats finns nu publicerad på sidan för SOM-priset.