Eden på plats på GU
Foto: Isac Lundmark

Solutions - en hållbarhetsdag med fokus på lösningar

Sustainability Days är ett koncept med 5 årliga hållbarhetsdagar som är gemensamma för skolans programutbildningar på kandidat- och masternivå. På onsdag är det dags för Sustainability Days - Solutions - en dag som fokuserar på lösningarna för hållbarhetsutmaningarna som tagits upp under de tidigare hållbarhetsdagarna. Eden Berhane projektledare för Sustainability Days Solutions.

Eden, Vad är Sustainability Days för något?

Sustainability Days är ett koncept med 5 årliga hållbarhetsdagar som är gemensamma för skolans programutbildningar på kandidat- och masternivå. På kandidatnivå är första temat utmaningar (termin 1) följt av ansvar/ansvarstagande som individ och inom organisationer (termin 4). Vi knyter ihop säcken med en dag fokuserad på lösningar (termin 6).  En unik aspekt med dessa dagar är att vi samlar alla skolans programstudenter och möjliggör interaktion över programgränserna. På masternivå arrangerar vi två dagar med fokus på hållbar/grön omställning och hur man kan arbeta med hållbarhet.

Kan du berätta lite om tankarna med Sustainability Days - Solutions?

En bärande tanke är att de discipliner vi företräder här på Handelshögskolan är centrala för att lösa hållbarhetsutmaningar på olika nivåer. En annan tanke är att visa på vikten av samarbete mellan de olika disciplinerna, någonting som krävs i arbetslivet där hållbarhetsfrågor behöver lösas ihop! Klimat- och hållbarhetsfrågor kan upplevas som tunga, vi påminns ständigt om att arbetet går för långsamt. Samtidigt börjar en del kurvor peka åt rätt håll och det finns flera goda exempel.

Solutions består av fyra olika spår – kan du berätta lite om de olika spåren?

Det är en stor bredd på ämnen som studenterna kan välja mellan. På ett av spåren pratar vi finans och grön omställning ihop med forskare och aktörer från finansbranschen, ett spår fokuserar på internationell handel, digitalisering och ESG (bland annat ihop med företrädare för EU-kommissionen och Volvo Cars). I ett tredje spår får studenterna arbeta i grupper och under kort tid utveckla ett embryo till en hållbarhetsfokuserad affärsidé som kommenteras av ett ”draknäste” bestående av entreprenörer. Slutligen arrangerar vi ett studiebesök med fokus på det lilla och lokala – här får studenterna möjlighet att besöka en fiskodling.

Varför är det viktigt att de här dagarna arrangeras för studenterna?

Hållbarhetsdagarna är ett sätt att diskutera frågor som är relevanta för alla program och där vi pratar hållbarhet med företrädare för näringsliv, policy och internationella aktörer på ett sätt som vi kanske inte alltid kan göra inom ramen för programmen. Samtidigt är dagarna att betrakta som grädde på moset, hur programmens ordinarie kurser integrerar hållbarhet är det viktigaste!