Sluta leta motargument - låt fattiga barnen gå i skolan

Barns rätt till utbildning är så fundamentalt viktigt att varje kommun och skolchef borde leta efter argument för att kunna erbjuda skolgång för alla barn, i stället för tvärtom. Bara det finns en vilja att erbjuda barn till EU-migranter en skolplats, finns det också stöd i lagen för att göra det.

Sluta leta motargument - låt fattiga barnen gå i skolan är titeln till debattartikeln av docent Sara Stendahl och Otto Swedrup vid Juridiska institutionen, Handelshögskolan, publicerad i Dagens Samhälle. Författarna diskuterar lagstiftningen kring EU-migranters rätt att gå i skolan och poängterar att "det intressanta här inte är huruvida rättsläget är oklart eller inte, utan huruvida det finns en vilja att också dessa barn ska ha rätt till utbildning så länge de vistas i Sverige. För finns vilja, finns också stöd i lag". Ändringen i skollagen 2013 kan tolkas med grund i lagens förarbeten som ett sätt att säkerställa alla barns rätt till utbildning.

Länk till artikeln

Sara Stendahl är docent i offentlig rätt och en av Sveriges ledande forskare inom socialförsäkringsrätt och sociala rättigheter. Sara är vetenskaplig ledare för projektet Rättspraktik och det svenska delprojektet inom EU-projektet All Rights Reserved? Barriers towards EUropean CITIZENship (bEUcitizen)

Otto Swedrup, jur. kand, arbetar som projektassistent inom projekten Rättspraktik och EU-projektet All Rights Reserved? Barriers towards EUropean CITIZENship (bEUcitizen)