Skillnader i synen på vinster i vården

Regionpolitikerna i Västra Götaland står långt ifrån medborgarna i synen på vinster i vården visar SOM-institutets nya bok: En region för alla?. I boken analyseras medborgarnas åsikter och vanor ur en rad olika perspektiv. David Karlsson från Förvaltningshögskolan är en av de femton medverkande samhällsforskarna från Göteborgs universitet.

I sin analys lyfter han fram att politiker generellt sett har en mer radikal syn i frågan om vinster i vården, både åt höger och åt vänster, än vad deras sympatisörer har.
— En majoritet är negativa, även bland borgerliga sympatisörer, medan de borgerliga politikerna är klart positiva. Det är ett glapp som är svårt att förstå, säger docent David Karlsson.
Faktum är att KD-, M- och FP-sympatisörer står närmare de vänsterpartistiska regionpolitikerna än ”sina egna” politiker i frågan om vinster i vården. Och det är problematiskt, enligt David Karlsson:
— I en representativ demokrati ska väljarna kunna peka ut färdriktningen för politiken. Om åsikterna går åt olika håll så riskerar demokratins mekanismer att inte fungera. Det blir hack i maskineriet.

Läs mer om boken på SOM-institutets webbplats