Skandalomsusad nakenpamflett digitaliserad

På 1970-talet gav Svenska Institutet ut pamfletten Love in Sweden. Den lilla skriften väckte stort rabalder utomlands på grund av nakenbilderna – nu har den digitaliserats av studenten Karin Bengtsson.

Pamfletten består av en berättelse om Sverige rikt illustrerad med bilder av ett naket par i sann 70-talsstil. Den riktade sig till andra länder för att sprida kunskap om Sverige och här hemma har den nog gått många förbi.

– När jag var liten hade min pappa den i bokhyllan. Jag fattade inte vad det var, men tyckte om bilderna på de glada, vackra, nakna människorna, säger Karin Bengtsson.

Driver med svenskhet

Pamfletten drev med uppfattningen om svensk synd, neutralitet och ekonomisk blomstring och den innehåller alla de vanliga stereotyperna om Sverige, som snö och isbjörnar.

– När jag som vuxen hittade den förstod jag den ironi som författaren använt sig av och blev förälskad i den. Så när vi skulle göra ett digitaliseringsprojekt valde jag att digitalisera den.

Karin Bengtsson satte igång med att plocka ut alla stift och dela boken för att sedan skanna alla sidorna och slutligen bearbeta dem i ett fotoredigeringsprogram. Hon är väldigt nöjd med resultatet.

– I verkligheten kan det ju bli förskjutningar när man trycker böcker, men här tycker jag att helhetsupplevelsen blev bättre. Det var speciellt roligt att ha en känsla för det jag gjorde, den här pamfletten har ju följt mig sedan barnsben.

Bild från pamfletten

Bild från pamfletten. Den tryckta till vänster och den digitaliserade till höger.

Fortfarande aktuell

Karin Bengtsson har tidigare studerat humanistisk informatik och digital kultur och har arbetat med open access på ett forskningsbibliotek i många år. Hon uppskattar att det är en sådan stor blandning av människor på Masterprogrammet i digital humaniora – här finns arkeologer, litteraturvetare och kulturvårdare. Själv är hon mycket intresserad av teknik och programmering.

– Det vackra med att gå in i koder är att när det stämmer, så stämmer det. Som med matematiska tal.

Karin Bengtsson är van vid att skapa webbplatser och den här gången blev det en webbsida där man kan bläddra i pamfletten. Även om hennes projekt nu är avslutat har hon planer på att fylla på med mer information om den.

– Nu femtio år senare är den lite retroaktuell. Men den känns också aktuell nu när det pratas så mycket om svenskhet. Man skulle kunna ge ut den igen, säger hon.

porträtt Karin Bengtsson

Här kan du titta på den digitaliserade pamfletten