Porträttbild på Sebastiaan Swart.
– Jag tror att vi kan, och bör vara, lite djärvare i vår forskning, säger Sebastiaan Swart.

Sebastiaan Swart ny professor i oceanografi

Sebastiaan Swart har blivit befordrad till professor i oceanografi på Göteborgs universitet för sin forskning, undervisning och samverkan om Södra ishavets roll för jordens klimat.

Grattis! Hur känns det att bli professor?

– Helt ärligt, så är jag lite i chock. Jag känner mig fortfarande lite för ung för att ha nått fram till den här akademiska nivån – jag är ju bara 38! Särskilt när man tänker på stereotypen för hur en professor ser ut. Men självklart är det något jag är stolt över, säger Sebastiaan Swart.

Vad betyder den här utnämningen för dig?

– Det jag värderar mest är att det är en bekräftelse på allt arbete, den betydelsefulla forskning och den stora ansträngning som jag och mina medarbetare inom forskningsgruppen Polar Gliders har gjort. Även om det är en individuell utnämning, så vill jag understryka hur många det är som ansträngt sig och engagerat sig i mitt arbete – från besättningen som sliter i hårt väder i stormiga hav för att hjälpa oss att sjösätta instrumenten, till forskare och studenter som är uppe hela natten och manövrerar våra gliders i otillgängliga hav. Jag får passa på att säga tack till alla som inspirerat mig och hjälpt mig i min karriär. Det har hittills varit en rolig resa och jag ser fram emot fler äventyr, säger Sebastiaan Swart.

Och nu … Vad är ditt nästa steg?

– På det hela taget så tror jag att vi – det vill säga jag och min forskargrupp – snart har nått fram till en position där vi har tillräckligt med kunskap och forskningsrutin för att kunna ställa flera tuffa och spännande forskningsfrågor. Jag tror att vi kan, och bör vara, lite djärvare i vår forskning, och det betyder också att försöka svara på frågor som skulle kunna ha betydligt större inflytande på samhället och kunskapsutvecklingen, säger Sebastiaan Swart.

Översättning från engelska: Annika Wall