Hoppa till huvudinnehåll
Bild
Universeums ingång vid Korsvägen
Universeums ingång vid Korsvägen, Göteborg.
Foto: Universeum
Länkstig

Så kan interaktionsdesign bädda för digitala utställningar – ett studentprojekt med Universeum

I ett skarpt projekt tillsammans med Sveriges nationella vetenskapscenter, Universeum, har studenterna på masterprogrammen Interaction Design och Game Design & Technology utvecklat interaktiva upplevelser.

Bild
Porträtt av Josef Wideström
Josef Wideström, lektor vid institutionen för data- och informationsteknik.

– Studenterna har skapat projekt med syfte att digitalisera och tillgängliggöra Universeums verksamhet, säger Josef Wideström, ansvarig för projektet som genomförs varje år tillsammans med olika aktörer från näringslivet.

Det gångna året har situationen med covid-19 ställt höga krav på samhället, och på gott och ont påskyndat digitaliseringen hos många svenska organisationer. Josef Wideström, lektor på institutionen för data- och informationsteknik, har en kurs för masterstudenter på Chalmers och Göteborgs universitet där de varje år genomför ett projekt tillsammans med en aktör i näringslivet. Att låta årets projekt fokusera på hur vi kan använda digitala lösningar för att fortsätta interagera med varandra trots fysiskt avstånd blev en självklarhet.

– Sen covid-19 kom har samhället haft en utmaning att skapa möten, utställningar, konferenser och event. Det är bakgrunden till att vi startade projektet med Universeum, som är en väldigt interaktiv och spännande miljö, med ett stort kunskapsinnehåll som relaterar mycket till naturvetenskap och teknik, säger Josef Wideström.

Projektet syftar till att förbereda studenterna inför arbetslivet – samtidigt som resultatet ska fylla ett behov i samhället. I samarbetet med Universeum var studenternas uppgift att ge inspiration och föreslå lösningar på den kanske största utmaningen under 2020 – att behålla publikens engagemang trots besöksrestriktioner. Idén är en digital plattform där besökaren ska kunna utforska Universeum utan att fysiskt vara i deras lokaler.

– Tanken att utveckla ett digitalt Universeum har funnits länge. Sen covid-19 har projektet blivit högaktuellt och är nu lanserat. Studenterna har gett oss värdefulla insikter och inspiration till vad vi kan fylla det nya digitala Universeum med, säger Catharina Djurelind, pedagog på Universeum.

Läs mer: Om digitala Universeum

Hållbart och tillgängligt

Samhällets digitalisering är en pågående utmaning, som i och med coronapandemin har ställts på sin spets. Universeums digitala plattform är bara ett exempel på en digital lösning som kommit till liv tidigare än vad som egentligen var menat.

– Pandemin är en akut situation som har uppstått, men det är samtidigt något vi i samhället ändå måste tänka över. Vi kanske inte alltid måste ses fysiskt, eller resa till en plats för att delta i något. Det är mer hållbart att göra vissa saker digitalt. Om vi till exempel ersätter en lång resa med ett videosamtal, så kan det ge vissa positiva hållbarhetseffekter, säger Josef Wideström.

Han fortsätter:

– Det finns även en tillgänglighetsaspekt i det hela. Allt spännande som finns på Universeum är ju bara tillgängligt för människor inom ett visst geografiskt område. Att öppna upp ett virtuellt Universeum ger en helt annan tillgänglighet – och gör plötsligt Universeum till en global plats. Då skulle en skolklass från till exempel Kiruna lika gärna kunna besöka Universeum som en skolklass från Västra Frölunda.

Projekt där man använder sin egen data

De båda masterprogrammens 66 studenter skapade 13 projekt vars syfte var att uppmuntra till digital interaktion. Temat var ”Quantified Self” – en växande rörelse som går ut på att använda data som tas fram av användaren själv. Ett exempel är projektet ScreenTime som togs fram av studenterna Carl Dreyer, David Granqvist, Hannah Malmback, Markus Wallander och Julia Wallen. ScreenTime är en interaktiv frågesport ämnad att få deltagaren att reflektera över sin egen skärmanvändning.

– Målet var att uppmuntra reflektion hos ungdomar angående deras skärmtid på smartphonen. En viktig faktor för oss var att inte peka finger och säga att all skärmtid är dålig, för det är inte sant. Emellertid finns det applikationer för smartphones som är beroendeframkallande. Vi ville att vårt quiz skulle få användarna att uppmärksamma hur mycket tid de spenderar bakom mobilskärmen och få dem att reflektera om de tycker att den tiden är välspenderad, säger Markus Wallander.

Läs mer: Om projektet Screentime

Digitala Universeum under utveckling

Digitala Universeum är nu lanserat och fullt av spännande upplevelser. Förhoppningen är att integrera några av studentprojekten på plattformen.

– Vi hoppas kunna ta med oss idéerna vi fick från studenterna in i vår nya digitala plattform, som fortfarande är under utveckling, säger Pia de Gysser, ansvarig för digitalisering på Universeum.

Text: Julia Persson

Om institutionen

Institutionen för data- och informationsteknik är en gemensam institution för Chalmers och Göteborgs universitet. Institutionen bedriver forskning och utbildning vid båda universiteten – och ansvarar bland annat för de båda masterprogrammen Interaction Design (vid Chalmers) och Game Design & Technology (vid Göteborgs universitet).