Rumänska vid svenska universitet

Ingmar Söhrman, professor i romanska språk och ledamot i CERGUs styrgrupp, deltar på årets bokmässa i flera programpunkter som behandlar rumänskt språk och litteratur.

• Rumänskundervisning vid svenska universitet
Datum & tid: torsdag 26 sep kl. 15:30 - 16:00
Plats: C02:02
Alf Lombard började undervisa i rumänska i Lund i slutet av 30-talet och sedan dess har språket undervisats någorlunda regelbundet där, numera huvudsakligen på distans, med ett 100-tal studenter per år på olika nivåer. Medv. Coralia Ditvall, Lektor i rumänska vid Lunds universitet och Ingmar Söhrman, Professor i romanska språk vid Göteborgs universitet.
• Rumänska författare och artister i Frankrike
Datum & tid: lördag 28 sep kl. 12:30 - 13:00
Plats: C02:02
Hur kommer det sig att Frankrike dragit till sig en följd av den rumänska kulturens stora namn? Exempel är författarna Eugène Ionesco, E. M. Cioran, Paul Goma och dirigenten Sergiu Celibidache, som även var verksam i Sverige.
• Översättningar från rumänska till svenska
Datum & tid: söndag 29 sep kl. 13:00
Plats: C02:02
Den rika rumänska litteraturen är förhållandevis okänd i Sverige. Coeckelberghs förlag publicerade på 70-talet ett antal romaner, men annars är det på senare år som ett antal böcker översatts. Är det svårt att översätta den rumänska litterära verkligheten till svenska eller varför är den inte bättre känd?