Restaurangen på Lovéncentret Tjärnö kranmärkt

Restaurangen på Lovéncentret Tjärnö serverar ca 20,000 måltider per år – till studenter, forskare och konferensdeltagare. Husmor och kockar gör miljö- och prismedvetna val av råvaror och övriga livsmedel. Till exempel väljer de att inte servera flaskvatten. Strömstads kommun har nu delat ut kranmärkning till Lovéncentret Tjärnö.

Strömstads kommun har ett bra och gott dricksvatten att vara stolta över. Det finns inga eller få anledningar till att servera annat vatten än det kommunala kranvattnet.

– Vi har alltid serverat kranvatten istället för flaskvatten, säger husmor Anette Hansén. Förutom miljövinsten, är kranvattnet gott, alltid tillgängligt och ger oss färre tunga lyft, menar Anette.

Kostnadsbesparing och miljövinst

• Flaskvatten köpt i affären kostar från 19,92 kronor per liter medan kranvattnet kostar 0,03 kronor per liter. Kranvatten är dessutom lokalproducerat och levereras direkt till din kran.
  • Genom att välja kranvatten framför flaskvatten sparar vi pengar, och bidrar till en stor miljövinst.
  • Flaskvatten transporteras med bil, båt, flyg eller tåg. Transporten av 1 liter förpackat vatten ger upphov till mer än tusen gånger större koldioxidutsläpp än samma mängd kranvatten.
  • Produktionen av flaskor och omhändertagandet efter användning innebär stora kostnader och resurser. Produktion av 1 liter flaskvatten kräver otroliga 300 gånger mer energi än produktionen av samma mängd kranvatten.

Anette Hanson och Marita Collin visar upp intyg
Husmor Anette Hansén och kock Marita Collin tog emot kranmärkningen med ett intyg och glasflaskor med kranmärkt-etiketten

Kranmärkning är en nationell hållbarhetsmärkning för företag och verksamheter som väljer kranvatten framför flaskvatten. Det är ingen certifiering, utan innebär att företaget själva ansvarar för att leva upp till vad det innebär att vara kranmärkt. I Strömstads kommun har ett tiotal företag blivit kranmärkta.