Studenter i våtdräkt tittar på tång.
Foto: Anna-Lena Lundqvist

Rekordmånga vill bli marinvetare på Göteborgs universitet

Aldrig tidigare har så många sökt till kandidatprogrammet i marin vetenskap som till hösten 2020 – det totala antalet sökande har ökat med 46 procent jämfört med förra året. Det finns redan nu även ett mycket stort intresse för sommarkursen i marinbiologi, som går på distans.

– Klimat- och havsfrågor är aktuella frågor just nu och kanske ser vi också en Greta-effekt, säger Grazzia Matamoros, studieadministratör på Institutionen för marina vetenskaper och utbildningsansvarig inom projektet Ocean Blues.

15 april var sista anmälningsdag för att söka till utbildningar på universitet och högskolor inför höstterminen 2020. Kandidatprogrammet i marin vetenskap har rekordmånga sökande till höstterminens utbildning med en ökning på 46 procent av det totala antalet sökande jämfört med förra året. Som förstahandsval är det en ökning med 54 procent. I jämförelse har det totala antalet sökande till Göteborgs universitet ökat med cirka 19 procent.

Grundläggande förståelse av havet

Marinvetarprogrammet börjar med en grundläggande förståelse av havets processer och system och därefter får studenterna välja en inriktning inom de marina vetenskapsfälten. Programmet ger en bred teoretisk och praktisk expertis som förbereder studenterna för arbete inom många områden, både inom havsförvaltning, näringsliv och forskning.

– Havet producerar ungefär 50 procent av det syre vi andas, men våra hav är mycket mer än så. Centralt för hur våra hav fungerar är samspelet mellan de fysikaliska, kemiska, geologiska och biologiska processerna och att förstå detta samspel är ryggraden i programmet, säger Jonathan Havenhand, forskare och utbildningsansvarig på Institutionen för marina vetenskaper.

I osäkra tider söker fler till högre utbildning

Totalt sett har rekordmånga personer sökt till universitet och högskolor inför höstterminen 2020. Universitets- och Högskolerådet skriver i ett pressmeddelande att det ökade söktrycket till stor del beror på rådande läge kring det nya coronaviruset Covid-19. I kristider känner sig människor mer osäkra på framtiden och söker sig till utbildning för att öka sina valmöjligheter.

Text: Annika Wall