Rapport från Svensk Handels karriärforum och Retail Awards 2014

Studenterna Johanna Nilsson & Liv Lindstedt deltog i Svensk Handels karriärforum.

Som två lyckligt utvalda studenter från masterprogrammet i Marketing & Consumption gick vi på morgonen den 12 maj mot Berns salonger för att delta i Svensk Handels karriärsforum. Dagen inleddes med en rundabordsfrukost där vi och 30 andra elever från lärosäten runt om i Sverige fick möjlighet att inspireras och diskutera handels- och karriärsfrågor tillsammans med framstående handelsprofiler. Johanna fick äran att sitta vid samma bord som Ur & Penns VD Ayad Al-Saffar och fick lyssna till hans fascinerande historia om resan från att som flykting ha sålt klockor på marknader till idag vara en framgångsrik företagsledare. Liv fick i sin tur chansen att prata om karriärvägar inom modebranschen med H&Ms tidigare Sverigechef, Pär Johansson, över en kopp kaffe.

Programmet för dagen fortsatte sedan med ett seminarium där justitieminister Beatrice Ask diskuterade hot och brott i handeln tillsammans med Svensk Handels säkerhetschef Per Geijer och den socialdemokratiske ordföranden för Justitieutskottet, Morgan Johansson. Under seminariet fick åhörarna, som alla på något sätt var aktiva inom handeln, chansen att ställa tuffa frågor till politikerna om hur deras situation kan förbättras. Frågor som ställdes handlade bland annat om regler kring tillträdesförbud för tidigare dömda personer samt var beloppsgränsen för det som idag kallas snatteri bör dras. I den senare frågan rådde enighet bland politikerna om att omvandla brottsrubriceringen snatteri till ringa stöld, en ändring som skulle ge större rättsliga konsekvenser för de som stjäl i butiker.

Medan Svensk Handel höll sin årsstämma, där Fredrik Persson, VD för Axel Johnson AB, blev invald som ny ordförande, deltog vi studenter istället i en workshop på temat “Trender i handeln”. Workshopen inleddes med en presentation av framtidsspaningar och trender för handeln, där upplevelsebaserad konsumtion och hållbarhet stod i fokus. Därefter fick vi i grupper diskutera några av handelns framtida utmaningar samt presentera lösningar till dessa. Eftersom de deltagande studenterna kom från olika lärosäten och programinriktningar blev diskussionerna intressanta och givande då många olika perspektiv kring frågorna fanns representerade.

Efter en lunchpaus på Berns terrass var det dags för en programpunkt där ett samtal kring handeln, tillväxten och jobben fördes mellan fyra panelmedlemmar. Här fick även vi i publiken, som satt samlade runt ett 30-tal runda bord framför scenen, chansen att tycka till genom att både ställa och besvara frågor via de datorer som fanns uppställda vid varje bord. Därefter vidtog dagens kanske mest emotsedda punkt: finansminister Anders Borgs uppträdande där han pratade om hur Sverige påverkas av omvärldens svaga ekonomi samt hur jobben i Sverige ska bli fler. Även här fick publiken chansen att ställa frågor och mot slutet av sitt anförande valde Anders Borg att själv ställa en fråga till publiken: - Vad kan ni som handlare göra för att hjälpa ungdomar in på arbetsmarknaden?

Efter att ha dragit på oss galastassen på hotellet sprang vi så gott vi kunde i våra höga klackar över Birger Jarlsgatan för att hoppa på spårvagnen mot Djurgården och Cirkus, där handelns årliga fest, Retail Awards, skulle äga rum. Väl på plats bjöds vi på underhållning av kvällens konferencier, komikern, sångerskan och imitatören Maria Möller, samtidigt som vi serverades en trerättersmiddag. Under galans gång delades tolv priser ut till företag och personer inom handeln som på olika sätt utmärkt sig under året. Bland vinnarna märktes göteborska Nudie (årets hållbara butik), Willys + (årets kundklubb), G-Star (årets kundservice), Jula (årets logistikinnovation) samt Anders Strålman, Axfood (årets ledare).

När kvällen nådde sitt slut gick vi hemåt och såg tillbaka på en intressant och lärorik dag med många spännande möten.

Johanna Nilsson & Liv Lindstedt,
 MSc in Marketing & Consumption