Prototyp för digitaliserat ledningsarbete presenteras på IVA:s forskningsdag

faramarz agahiFaramarz Agahi har valts ut av IVA, Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin, för att presentera sitt arbete med det smarta uppföljningsverktyget BasedOn. IVA anser att systemprototypen har stor potential för affärsutveckling.
– Förhoppningen är att med nya resurser och intresserade företag kunna färdigställa en version för att kunna testa verktyget på riktigt, säger han.

Över 100 beslutsfattare från små och stora företag som ansvarar för forskning, innovation och utveckling kommer att lyssna på presentationen som sker vid IVA:s forskningsdag Research2Business, R2B, den 20 mars i Stockholm. Med R2B vill IVA stärka Sverige i att vara ledande på att omvandla akademisk forskning till innovation och konkurrenskraft i näringslivet.

För läraren och forskaren Faramarz Agahi utgör presentationen en milstolpe i ett långt projekt.
– Vi har studerat två kunskapsintensiva organisationer, gjort studier av flertalet olika styrelser, många års prototyparbete, verktyget har evaluerats av externa IT-konsulter och olika styrelseproffs som är bakom utveckling av BasedOn. Nu är verktyget nästan redo att lanseras, säger han.

Faramarz Agahi är lärare och forskare vid avdelningen för kognition och kommunikation och kommer att presentera projektet med stöd från Forsknings- och innovationskontoret vid Göteborgs universitet samt Chalmers Ventures. Och målsättningen för presentationen är klar, samt vad den kan leda till.

– Vi söker i första hand affärsutvecklare och pilotföretag som vill vara med på detta. Många beslutsfattare från olika företag med ansvar för innovation kommer att lyssna på presentationerna och detta är en fantastisk möjlighet att presentera verktyget, säger han.

Fakta
BasedOn är ett smart verktyg för att digitalisera ledningsarbete och uppföljning. Det organiserar beslutsdokumentation, sorterar inkommande data, bygger strukturer, automatiserar rutiner, påminner, rekommenderar och gör informationssökning effektivare.

Vill du veta mer?
Kontakta Faramarz Agahi