Promovering av hedersdoktor Franck Cochoy 24 oktober 2014

Hedersdoktor Franck Cochoy – banbrytare inom ekonomisk sociologi, ledande forskare inom ekonomisk sociologi. Han förenar djup kunskap om klassikerna inom området med förmågan att skapa banbrytande idéer som inspirerar forskare inom både samhällsvetenskap och humaniora.

Sina djupa kunskaper i ekonomisk sociologi förenar han med insikter inom bland annat ekonomisk historia, antropologi, vetenskapsstudier samt litteraturteori. Han är dessutom imponerande produktiv och skriver monografier, artiklar samt populära essäer, både på egen hand och tillsammans med andra.

Dessutom ägnar han sig åt undervisning, handledning, administration, leder forskningsprojekt samt arrangerar konferenser.
Hans forskning om nutida marknader har visat sig extra relevanta under den senaste ekonomiska krisen. Han har bland annat visat att det traditionella sättet att beskriva marknader blivit alltmer föråldrad, särskilt i jämförelse med nya innovativa sätt att skapa och aktivera marknader, sätt som både kan vara imponerande och beklagansvärda.

Förutom att vara föreläsare vid Handelshögskolans Graduate School har han också engagerat sig i Gothenburg Research Institute, Centrum för konsumtionsvetenskap, företagsekonomiska institutionen samt Centre for Retailing.

Franck Cochoy har i hög grad bidragit till att göra Handelshögskolan internationellt känd.