Professor Jan Ljungberg ny ordförande i SISA

jan ljungbergJan Ljungberg, professor i informatik vid institutionen för tillämpad IT, har utsetts till ny ordförande i Svenska informationssystemakademin (SISA) 2018/2019. Pär Meiling, institutionskoordinator vid tillämpad IT, har utsetts till kassör.

SISA, grundades 2010 och föreningens syfte är att bidra till att samordna och uppmärksamma forskning och utbildning inom det ämnesområde som kallas informatik, systemvetenskap eller informationssystem i Sverige.

Informatik är det vetenskapliga ämne som utvecklar kunskap om människors design och bruk av IT i individuella, organisatoriska och samhälleliga sammanhang. Inom denna ram finns vid svenska universitet och högskolor ett antal olika inriktningar. Samtliga svenska lärosäten med utbildning eller forskning inom informatik är medlemmar i SISA.
Läs mer om SISA.