Andreas med San Francisco i bakgrunden

Praktik på handelskammaren i San Francisco – en unik möjlighet

Tack vare ett stipendium från Stenastiftelsen är Andreas Lindgren på praktik hos Svenska handelskammaren i San Francisco. En lärorik upplevelse han uppmuntrar andra att söka till!

Stenastiftelsens logotyp

Berätta om vad du gör på Svenska handelskammaren i San Francisco!

Min officiella titel är Business Development intern, under det paraplyet så finns det en hel del arbetsuppgifter!Jag jobbar nära med våra medlemmar, både individer och företag, och står till tjänst när de behöver hjälp. Det blir även mycket arbete med strategi där vi försöker hitta nästa steg för kammaren, hur vi ska attrahera nya medlemmar samt vad vi kan bidra med till medlemmarna vi redan har.

Vad har du lärt dig hittills?

Arbetsmiljön i San Francisco är väldigt annorlunda jämfört med i Sverige. Jag har utvecklat vissa egenskaper när jag träffat många amerikaner – deras "framfusighet" och egenskap att knyta kontakter men även att sälja in sig själva. I Bay Area (San Francisco, Oakland och San José) så finns en väldigt stark "pay it forward"-mentalitet. Man utgår från att alla människor är intressanta för man vet aldrig vad man kan få ut av att lära känna någon. På grund av det så jobbar alla hårt med att utöka sitt nätverk och sen även att våga använda de kontakter man får.

Hur är livet i San Francisco?

San Francisco är fantastiskt. Det skiljer sig väldigt mycket från andra ställen i USA, vad jag älskar mest med norra Kalifornien är hur öppna och vänliga människor är. Som tidigare nämnt så är "pay it forward" mentaliteten väldigt dominerande här, och jag tror att av alla städer i USA så är San Francisco den lättaste att flytta till, då man väldigt snabbt blir välkomnad in i samhället och hittar kontakter och vänner att umgås med!

Vad tar du med dig när praktiken är slut?

Jag kommer ta med mig hur otroligt roligt det är att få komma ut i världen och se alla skillnader som finns mellan Sverige, och i mitt fall USA. Jag lär mig nya saker varje dag,. Dels när det gäller kulturskillnader men även hur annorlunda allt är inom amerikanska företag och arbetskulturen här.

Vad vill du göra efter praktiken?

Efter detta internship planerar jag att stanna kvar i Kalifornien, jag har redan fått mycket spännande leads och visat intresse från företag här i Bay Area, och kan förhoppningsvis skifta in i en roll inom finanssektorn, som stämmer väl överens med vad jag pluggade under min tid på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Vilka tips har du till den som vill söka stipendiet?

Förbered dig väl med ditt syfte, varför just du och din roll kommer vara relevant i koppling till svensk export. Jag är väldigt stolt över arbetet vi gör på handelskammaren här, och ser tydligt att vad vi gör verkligen hjälper svenska företag som existerar här men också de som planerar att öka sin närvaro i den här delen av världen.

Fakta: Andreas Lindgren

Från: Karlskoga/Halmstad
Ålder: 23 år
Studerat: Ekonomie kandidatprogram finansiell inriktning
Nu: Praktiserar på Svenska handelskammaren i San Francisco tack vare stipendium från Sten A. Olssons stiftelse

Stipendier för praktik på handelskamrar

Tack vare generöst stöd från ett antal stiftelser har Handelshögskolan möjlighet att erbjuda framför allt programstudenter stipendier för praktik på svenska handelskamrar runt om i världen.

Sista ansökningsdag: 20 januari 2023
Läs mer om alla stipendierna

• San Francisco och Silicon Valley
    Finansieras av Sten A Olssons Stiftelse