Pontus Wasling med sin bok utanför Sahlgrenska Universitetssjukhuset
Foto: Elin Lindström

Pontus Wasling tar sig an medvetandets gåta

Boken Knaster sätter ord på det upplevda jaget i vårt huvud och vårt medvetande. Inom vetenskapen anses detta medvetande bestå av de elektriska och kemiska signalerna i hjärnan, men Pontus Wasling räds inte att inkludera även filosofiska, religiösa och konstnärliga synsätt kring det som också kan kallas vår själ.

Vad är egentligen medvetandet? Pontus Wasling ger inte något rakt svar på den frågan. Istället hoppas han att boken ska utmana våra grundläggande föreställningar och åsikter om vad vi egentligen är.

– Tanken är att väcka frågan om var medvetandet egentligen kommer ifrån. Den frågan är vetenskapen långt ifrån att ha löst, men det finns många teorier om hur medvetandet uppstår. Det är en abstrakt fråga, som jag hoppas att boken kan levandegöra och göra lättare att förstå.

Det går också att göra en personlig tolkning av var gränsen mellan att vara vid medvetande och att inte vara det går. Dagdrömmar är ett exempel, och något som alla människor gör även om en del kanske förnekar det. Forskning visar att vi spenderar mellan 30 och 50 procent av vår vakna tid åt just dagdrömmar.

Mellan dröm och verklighet

porträtt Pontus Wasling
Foto: Elin Lindström

Boken är en upptäcktsfärd, kantad av fallbeskrivningar ur både vetenskapshistorien, litteraturen, filosofin och verkligheten. Flera av fallen har Pontus Wasling själv mött i sitt arbete som neurolog på Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Som docent vid institutionen för neurovetenskap och fysiologi bedriver han också forskning med inriktning mot sömn och sömnsjukdomar, som exempelvis narkolepsi.

– Det är klinisk forskning, där vi bland annat använder EEG för att studera patienters sömnmönster. Jag håller också på med ett projekt om klardrömmar, som är ett spännande ämne som jag också tar upp i boken. Till skillnad från vanliga drömmar innebär klardrömmar att vi är medvetna om att vi drömmer, och kan påverka innehållet i vår dröm. Det är ett intressant tillstånd mittemellan dröm och verklighet, säger Pontus Wasling.

Påverkar medvetandet

omslag till boken Knaster
Foto: Kerstin Hansson (illustratör)

Den som är medvetande kan också uppleva, det vill säga att använda sina kognitiva förmågor för att tolka omvärlden och att kunna reagera på ett rimligt sätt. Men medvetandet kan också påverkas på olika sätt, där Pontus Wasling själv prövat olika sätt, från att flyta i flera timmar i en mörk vattentank till tibetansk meditation.

– Det finns exempelvis en studie där amerikanska forskare flög över munkar från Tibet för att studera deras hjärnor under meditation. Efter tiotusentalstimmar är tibetanska munkar riktiga superproffs på djup meditation. I EEG-undersökningar kunde forskarna också se att EEG-vågorna förändrades kraftigt när de sjönk ner i meditation, berättar han.

”Knaster – Medvetandets gåta och illusionen av ett jag” är Pontus Waslings andra bok. Den första, ”Minnet fram och tillbaka” utkom 2013, på samma förlag, Volante.