En person utför blodtrycksmätning på sig själv i hemmiljö.
Foto: Catharina Fyrberg

Personcentrerad vård en del av framtidens vård i Vetenskapsradions På djupet

Den 16 januari sände Vetenskapsradion del 2 i sin serie På djupet om framtidens vård. I programmet deltog bland andra Axel Wolf från GPCC. Programmet kan höras i efterhand.

I Vetenskapsradions serie På djupet om framtidens vård tas många aspekter upp som ska möjliggöra en bättre vård med mindre resurser. Förutom AI och digital vård, lyfts även mer egenvård, vård i hemmet och en personcentrerad vård. Allt detta som en del av den nya, nära vården, som innebär att färre kommer att vårdas på sjukhus.

"Vi har länge haft en expertdriven sjukvård, vilket är otroligt viktigt. Men den måste ju också ta in patientens expertis." menar Axel Wolf, professor vid Institutionen för Vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin, översjuksköterska på Sahlgrenska universitetssjukhuset och centrumföreståndare för Centrum för personcentrerad vård vid Göteborgs universitet GPCC.

Lyssna på programmet På djupet i sin helhet här:

Så blir du frisk i framtiden – ny teknik och kunnigare patienter ska rädda den pressade vården (20 min).

Lyssna på det kortare nyhetsinslaget här:

Patienter känner sig osedda – nu efterlyses mer delaktighet i vården (2 min)