Pernilla Dahm-Kähler - årets Lennanderföreläsare i kirurgi

Svenska Läkaresällskapet har utsett docent och överläkare Pernilla Dahm-Kähler vid Sahlgrenska Akademin och Sahlgrenska universitetssjukhuset till 2020 års Lennanderföreläsare i kirurgi.

Pernilla Dahm-Kähler är en av Sveriges främsta tumörkirurger inom gynekologi och arbetar kliniskt främst med avancerad gynekologisk tumörkirurgi samt med att utföra livmodertransplantationer* i Sverige.

– Det är med stor glädje vi kan uppmärksamma Pernilla Dahm-Kähler som årets Lennanderföreläsare i kirurgi. Pernilla är en enastående kirurg och forskare, säger Ola Winqvist, ordförande i Svenska Läkaresällskapets delegation för medicinsk forskning. Hon var bland annat först i världen att genom robotassisterad livmodertransplantation möjliggöra födseln av en pojke år 2019 på Sahlgrenska universitetssjukhuset.

Pernilla Dahm-Kähler nominerades till Lennanderföreläsare av Svensk förening för Obstetrik och Gynekologi med motiveringen
”Docent och överläkaren Pernilla Dahm- Kähler är en framstående gynekologisk tumörkirurg vid Sahlgrenska universitetssjukhuset. Kliniskt arbetar hon främst med avancerad gynekologisk tumörkirurgi men tillhör också den grupp gynekologiska kirurger som arbetar med och utför livmodertransplantationer i Sverige. Vetenskapligt har hon de senaste åren mejslat ut en viktig och självständig forskningsprofil inom området gynekologisk tumörkirurgi, med en rad kliniskt viktiga och välförankrade projekt. Under hela sin karriär har hon lyckats kombinera den kirurgiska och vetenskapliga ansatsen på ett sätt som få gynekologiska tumörkirurger klarar”.

Stora bilden: Pernilla Dahm-Kähler ((Foto Göteborgs universitet), lilla bilden vänster (Foto: Björn Larsson Rosvall)