Per Svanborg första tandteknikern som disputerat

Per Svanborg, adjunkt vid avdelningen för oral protetik/odontologisk materialvetenskap, institutionen för odontologi, är den förste tandteknikern att disputera vid Göteborgs universitet. Han försvarade sin avhandling den 16 december.

Hans avhandling handlar om dentala material, och då särskilt kobolt-krom, och hur digitala framställningsprocesser påverkar passformen på dentala broar. Genom digitala metoder kan tandläkaren slippa att ta konventionella avtryck, något som också är en vinst för patienten.

Per SvanborgI hela landet är Per Svanborg den fjärde tandteknikern att disputera.

– Det betyder att ämnet och utbildningen får ett ordentligt lyft, nu kan vi examinera våra egna studenter istället för att behöva tandläkare som examinatorer på alla teoretiska kurser, säger Per, som tycker att hans tid som forskarstuderande både varit intressant och lärorik:
– Forskarutbildningen är välstrukturerad och administrationen har fungerat bra. Det har varit lite svårt med forskarutbildningskurser, de generella kurserna har varit bra, men svårare att hitta mer specifika kurser för mitt område.

E-publicerad avhandling: On CAD/CAM generated fixed dental prostheses, fit and effect of ceramic veneering

Läs hela intervjun med Per Svanbort på akademiliv.se; Han blev GU:s första, disputerade tandtekniker