Ostron från skilda platser reagerar olika på klimatförändringar

Vissa växter och djur är mer toleranta inför klimatförändringar än andra. Nu visar ny internationell forskning, där forskare från Göteborgs universitet deltagit, att ostron som lever i olika miljöer utsätts för olika stressnivåer och därmed blir olika tåliga inför den globala uppvärmningen.

landskapsbild med många bäddar av ostronodling
Ostronfarm i Kina, foto Li Li.

Hur djur och växter kommer att klara av en framtida global uppvärmning är ett intensivt forskningsområde. Nu pekar nya studier på att ostrons nedärvda tålighet mot uppvärmning formas av skillnader i livsmiljöer. De nya studierna är publicerade i den vetenskapliga tidskriften Nature Ecology and Evolution.

Ostron i föränderliga miljöer är mer toleranta

Forskningsstudierna visar att ostron från olika livsmiljöer skiljer sig från varandra genetiskt, men också i hur toleranta de är mot värmestress.

bild från hamn med mindre fiskebåtar i tropisk miljöDet internationella forskarteamet har studerat stillahavsostron (Crassostrea gigas) från olika platser längs med ostronets naturliga utbredningsområde längs med Kinas nordöstra kust. Ostron har samlats in från nitton olika miljöer och sedan odlats vidare i labbmiljö.

– Det visade sig då att avkommor från ostron, som var insamlade i livsmiljöer som var mer omväxlande, var mer värmetoleranta men de växte långsammare, säger Pierre De Wit, forskare vid Göteborgs universitet, som samarbetat med en kinesisk forskargrupp.

De toleranta ostronen var även bättre på att förändra sin ämnesomsättning på cellnivå när de utsattes för stress.

Forskarna är därför övertygade om att skillnader i stressrespons är genetiskt betingade, vilket betyder att ostronen har en möjlighet anpassa sig till nya miljöer.

närbild på ostron– Ju fler ostron det finns i ett område, desto större chans är det att det dyker upp nya mutationer som medför bättre egenskaper inför framtidens klimat, något som kallas för ”evolutionär räddningseffekt”. Därför är det bra för ostron i en föränderlig miljö att vara plastiska, så att de inte dör innan de hinner föra sina gener vidare till nästa generation, säger Pierre De Wit.

Livsmiljö styr ostrons förmåga till anpassning

Studierna pekar alltså på att det finns skillnader i hur bra ostronen är på att anpassa sig till värme, beroende på vilken slags miljö de kommer ifrån.

forskare plockar ostrron bland klippor när det är ebb– Så för att förutsäga en arts förmåga att anpassa sig, i detta fall stillahavsostronens, så måste man ta hänsyn till att det kan finnas skillnader i ostrons förmåga beroende på var de lever längs med utbredningsområdet, säger Pierre De Wit.

Artikelns namn: Divergence and plasticity shape adaptive potential of the Pacific oyster
Länk till artikel>>

Pierre De WitKontakt:
Pierre De Wit, institutionen för marina vetenskaper, Göteborgs universitet, telefon: 031-786 95 50, mobil: 0766-22 95 50, e-post: pierre.de_wit@marine.gu.se

Foto:
Ostronfarm i Kina, foto Li Li.
Ostronodlare i Qingdao, foto Pierre De Wit.
Ostron fångade i Kina, foto Rihao Cong.
Plockar ostron i Dandong, foto Li Li.
Pierre De Wit, foto Ivan Hinojosa.