Kvinnliga fotbollsspelare IF Elfsborg

Nya träningsmetoder för damfotbollen

En fyraårig studie från bland annat Göteborgs universitet ska utveckla nya träningsmetoder för kvinnliga fotbollsspelare. Syftet är att förbättra prestationen och minska skaderisken inom damfotbollen.

– Genom att förstå och optimera rörelseprofiler och rörelsemönster bättre kan vi utmana gränserna för prestation inom damfotboll. Med rätt insikter och träningsmetoder kan vi göra spelet snabbare, mer explosivt, samtidigt som vi förhoppningsvis kan minska risken för skador och sätta en ny standard för damfotbollen globalt, säger Dan Fransson, som leder den fyraåriga studien och är doktorand på institutionen för kost- och idrottsvetenskap vid Göteborgs Universitet och fys-ansvarig i IF Elfsborg.

Träning anpassad efter männen

Tidigare har forskningen och främst fokuserat på manliga fotbollsspelare. Träningen har också utgått från herrarna. I takt med att damfotbollen blir allt större krävs därför mer kunskap som är anpassad för kvinnliga spelare och deras unika förutsättningar.

Banbrytande studie

I ett första skede ska forskarteamet analysera rörelsemönster och matchdata från elitspelare inom damfotboll. Med hjälp av 3D-teknik som tagits fram av företaget Photon Sports, ska man analysera de bästa spelarnas rörelsemönster.  Med teknikens hjälp kan man beräkna kroppens position i tre dimensioner kopplat till tid och analysera hur spelare accelererar i olika löpningar och definiera explosiva aktioner.

– Det är en banbrytande studie som kan sätta en ny standard för damfotbollen globalt, säger Dan Fransson.

FAKTA OM STUDIEN

I projektet deltar förutom Göteborgs universitet, University of Beira Interior, IF Elfsborg, Svenska Fotbollförbundet och företaget Photon Sports.

Forskarteamet består av:

• Dan Fransson, doktorand vid Göteborgs universitet. Head of Performance vid IF Elfsborg.
  • Pontus Ekblom, Master of Science, Performance Manager för Svenska damlandslaget.
  • Albin Oldberg, Master student vid Göteborgs universitet och Fitness Coach för U19 och IF Elfsborgs damlag.
  • Farzad Yousefian, doktorand-student vid Universitet Beira Interior, Portugal och involverad vid det Portugisiska fotbollsförbundet.
  • Bruno Travassos, docent vid Universitet Beira Interior, Portugal, Sports Scientist vid Portugisiska fotbollsförbundet, och fitness coach för det portugisiska landslaget i futsal.