Lotta Dellve och Micael Björk.
Lotta Dellve och Micael Björk har tagit över som nya prefekter vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap.

Nya prefekter vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Den 1 maj tillträdde Micael Björk, professor i sociologi, som ny prefekt vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap. Lotta Dellve, professor i arbetsvetenskap, blev samtidigt ny proprefekt.

– Jag känner mig väldigt glad och hedrad, men också mycket respektfull inför uppdraget. Det är lite som en stafett, du tar över efter tidigare starka insatser och vill själv göra ett bra jobb som andra kan fortsätta, säger Micael Björk.

Han har en bakgrund inom historisk sociologi, men har under större delen av sin karriär forskat om polisarbete. Bland annat har det handlat om gängkriminalitet och organiserad brottslighet, men även om hur polisen organiserar och styr sin verksamhet.

Förutom att forska kring ledning har Micael Björk egen erfarenhet från roller som forskningsledare och medlem i institutionsstyrelser, ledningsråd och styrgrupper. Samtidigt har han undervisat och hållit kurser inom sociologi, kriminologi och socialpsykologi på alla nivåer.

– Förhoppningsvis kan min långa erfarenhet från alla verksamhetsfält inom akademin komma till nytta för uppdraget. Jag har även varit tjänstledig i omgångar och fått med mig mycket från det, senast från arbetet med att utveckla forskningsmiljön runt polisutbildningen i Borås, säger han.

Lotta Dellve är professor i det flervetenskapliga ämnet arbetsvetenskap och har haft en kreativ akademisk väg inom folkhälsovetenskap, arbetsmedicin, vårdens ledarskap och ergonomi. De senaste 20 åren har hennes forskning fokuserat på hållbarhet i ledarskap och organisering. Hon har samtidigt undervisat på alla nivåer, och främst inom forskarutbildning.

Erfarenheter av ledningsarbete har Lotta Dellve som enhetschef, forskningsledare och projektledare, samt från ledningsgrupper och styrelser på institutions- och fakultetsledningsnivå vid flera lärosäten, i internationella forskarnätverk och ”research excellence centers”.

Som proprefekt vill hon bidra till att skapa en kreativ, inkluderande och tillförlitlig akademisk miljö.

– Jag gillar innebörden i begreppen ”frigörande regler” och ”att dela värld”. För mig handlar det om att tillförsäkra grundförutsättningarna och kommunicera dessa med involverade så att de hålls adekvata och rimliga. Det ger var och en frihet att arbeta med meningsfulla saker inom uppdraget – och en tydlighet i samarbetet för det gemensamma, säger hon.

Område
Ledning