Ny lektor intresserad av textteori och populärlitteratur

Han gillar att forska om populärlitteratur för unga – de där böckerna som inte läses i skolan. Christian Mehrstam är ny lektor i litteraturvetenskap med inriktning mot barnlitteratur.

Han porträtt christian mehrstamkommer närmast från Högskolan Väst, där han var universitetslektor i litteraturvetenskap med didaktisk inriktning. På Göteborgs universitet kommer han att undervisa på fristående kurser i litteraturvetenskap och på lärarprogrammet, från förskolan till gymnasiet.

– Mitt kall har nog alltid varit att få arbeta med litteratur – först ville jag bli stridspilot som alla andra åttaåringar som läste Biggles, men ganska tidigt ville jag arbeta med böcker. Om det skulle bli lärare eller bibliotekarie eller något annat, det utvecklades nog senare. Men jag tycker om att undervisa, det är roligt, säger Christian Mehrstam.

Blev först gymnasielärare

Han utbildade sig först till gymnasielärare i svenska och religionskunskap, men hann bara jobba i ett par år innan han kände att han ville tillbaka till den akademiska världen och sökte en doktorandtjänst. Christian Mehrstam disputerade vid Göteborgs universitet år 2009 på en avhandling om textteori med didaktisk inriktning.

– Den handlar om ett textteoretiskt problem, hur man kan se på det som förbereder en människas upplevelse av en text, eller vad som förbereder en människas litteraturupplevelse, säger Christian Mehrstam.

Tecknade serier, spel och science fiction-romaner

Sedan dess har hans forskning mestadels varit inriktad på populärlitteratur och barnlitteratur. Det handlar om fritidsläsning, de böcker som unga väljer på fritiden – något som ofta står i kontrast till de böcker de läser i skolan.

– Eftersom unga människor kommer i kontakt med ett brett sortiment blir det ganska brett – det kan vara tecknade serier, spel, science fiction-romaner och barnlitteratur som blir filmatiserad. Infallsvinkeln ligger ganska ofta i kontrasten mellan skola och fritid: det kan till exempel handla om en bok som aldrig skulle bli aktuell i skolsammanhang men som – om man granskar den närmare – ändå har kvalitéer ur ett lärarperspektiv.

Christian Mehrstam är anställd som lektor i litteraturvetenskap med inriktning mot barnlitteratur vid institutionen för litteratur, idéhistoria och religion från och med den 1 januari 2017.