Foto: Tom Christensen

Ny docent är kostrådgivare åt olympiska idrottare

Utbildningsvetenskapliga fakulteten har antagit Stefan Pettersson, vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap, som docent i kostvetenskap.

Porträtt på Stefan Pettersson.
Stefan Pettersson.

Stefan Pettersson disputerade vid Göteborgs universitet år 2013 med avhandlingen Nutrition in Olympic Combat Sports. Elite athletes’ dietary intake, hydration status and experiences of weight regulationI avhandlingen undersöktes olika aspekter av kortsiktig (mindre än en vecka) viktreglering, en procedur som innefattar en hastig viktnedgång via fasta och svettning (bastubad och/eller träning) följt av viktuppgång via mat och dryck inom 3–15 timmar före match. Strategin, som är vanligt förekommande inom viktklassporter (till exempel brottning eller boxning), görs för att uppnå fysiska fördelar relativt sin motståndare. Det huvudsakliga resultatet av avhandlingen visar dock att viktreglering inom kampsport praktiseras i sådan omfattning och intensitet att det medför negativa fysiologiska och mentala konsekvenser.

Den vetenskapliga aktiviteten efter disputationen har främst berört strategier kopplade till intag av energigivande näringsämnen för att påverka substratutnyttjande under, samt återhämtning efter, fysisk träning.

Stefan Pettersson undervisar i idrottsnutrition och näringslära vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap. Han har också under lång tid haft en deltidstjänst inom Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) där han ingår i resursteamet för kostrådgivning till de aktiva inom våra svenska landslag.

Text: Carl-Magnus Höglund