Ny digital modell ska förena kulturarvsmaterial

Dagens arkiv är alltför fragmentariska och utspridda. Det vill doktoranden William Illsley ändra på i sitt arbete med att göra Göteborgs kulturarv tillgängligt digitalt.
– Jag hoppas kunna knyta ihop mitt forskningsprojekt till Göteborgs 400-årsjubileum. Det verkar vara det perfekta projektet, säger han.

27-årige Wiliam Illsley har tillbringat mycket tid i Sverige de senaste två-tre åren eftersom hans fru är härifrån. Sedan i maj bor de i Göteborg tillsammans och William Illsley stortrivs.
– Det påminner mig om Manchester med dess industrier och även en del av arkitekturen. Jag kände mig hemma direkt när jag kom hit, säger William Illsley.

I hemlandet England utbildade han sig till arkeolog med fokus på Nordeuropa och Balkan. Men arbetstillfällena var mycket begränsade så efter kompetensutveckling fick han arbete på ett arkiv, motsvarande det svenska Landsarkivet.
– Arkiven var digitaliserade men väldigt fragmentariska. Jag började upptäcka att man var tvungen att sätta ihop sin egen skildring av olika händelser utifrån dessa fragment.

Inspirerad av dessa upptäckter sökte han sig till Göteborgs universitet som utlyste en tjänst i litteraturvetenskap inom ramen för kritiska kulturarvsstudier.
– Jag ska titta på fragment och luckor i olika arkiv och hur man kan sätta in dem i ett sammanhang. Jag är inspirerad av både materiella och immateriella aspekter av kulturhistoria.

Ett projekt som han kommer att studera är GPS400 (Göteborgskulturer på stan 1621-2021) som handlar om nya former av samverkan mellan universitet, kommunen, samt olika arkiv och minnesinstitutioner. William Illsley intresserar sig särskilt för Göteborgs gamla stadsvall.
– En del av materialet finns i Krigsarkivet och en del på Stadsmuseet, jag vill föra dessa samman i någon form av digital modell.

I framtiden hoppas han kunna jobba kvar i Sverige eller Skandinavien.
– Idealet är att arbeta på ett museum i Skandinavien. Jag är också väldigt intresserad av att fortsätta forska som postdoktor.

William Illsleys tjänst är finansierad av EU-kommissionens program Marie Sklodowska-Curie. Han är anställd vid Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion vid Göteborgs universitet.