Ny bok om etik i tandvården

Tandvård innebär ett nära möte som kan vara förknippat med helt olika förväntningar. För vissa är det en rutinsak, för andra en känsla av oro, rädsla och obehag. Etik har allt mer betonats som en viktig aspekt i professionell utövning av sjuk- och hälsovård, så även inom tandvården.

Thomas Kvist, docent i endodonti vid institutionen för odontologi har tillsammans med Gert Helgesson, professor i medicinsk etik vid institutionen för lärande, informatik, management och etik, Karolinska Institutet, skrivit boken Tandvårdens etik.

Det är är en lättillgänglig och pedagogisk bok om tandvårdens vardagsetik. Den rymmer många intressanta och viktiga frågor och visar såväl på svårigheter i att hantera olika beslutssituationer som vilka filosofiska verktyg som finns för att ta itu med problemen.

Tandvårdens etik ges ut av Gothia Fortbildning.