Navigate to video: Film från invigningen av den marina kolonilotten
Video (4:07)
Film från invigningen av den marina kolonilotten
Maria Bodin vid marina kolonilotten i Frihamnen

Nu är den marina kolonilotten i Frihamnen invigd

I torsdags invigdes den marina kolonilotten i Frihamnen med tal, nybakat tångbröd och plantering av algskott. Det är Sveriges första marina kolonilott i urban miljö.

– Vi måste bygga och använda våra städer på ett mer hållbart sätt så att våra barnbarn kan ha någonting att njuta av också. Det här är ett jättespännande projekt, sa stadsarkitekten Björn Siesjö vid invigningen.

Ett sextiotal personer hade samlats på kajen i Frihamnen i Göteborg för att inviga den marina kolonilotten. Ulf Dalnäs, vicedekan för samverkan på konstnärliga fakulteten vid Göteborgs universitet var en av invigningstalarna.

– Den marina kolonilotten kan ses som en portal mellan havet och stadens utveckling. Det är mycket vi inte vet om havet, men vi vet att Göteborgs historia är nära sammanflätad med havet och det finns en stor symbolik i dagens öppning. Med detta lilla, men stora projekt, öppnar vi upp för ett nytt kapitel i stadens stolta hamnkultur, sa han innan han klippte tampen till den flytande havsodlingen.

Karl-Johan Nylén bakar tångbröd
Karl-Johan Nylén, kommunikatör på Centrum för hav och samhälle, bjöd på nybakade tångbröd vid invigningen.

Hållbar mat från havet

En marin kolonilott är en småskalig odling i havet. Den kan jämföras med en kolonilott på land, men i stället för morötter och potatis är det musslor och alger som odlas.

– Med kolonilotten i Frihamnen vill vi skapa en mötesplats för framtidens mat i en stadsnära miljö. Här kan besökaren få lära sig mer om sjömat och odling men också vara delaktig i att odla och tillaga ny mat från havet, säger Maria Bodin, projektsamordnare på Göteborgs universitet.

Tillsammans med Cecilia Helsing, projektledare för Prototyp Göteborg, planterade Maria Bodin skott av algen havssallat på ett rep i kolonilotten.

Så småningom kommer skolklasser erbjudas studiebesök på kolonilotten där de får undersöka älvens potential och vad som är möjligt att odla och skörda där.

Text: Karl-Johan Nylén

Fakta om projektet

Den marina kolonilotten har byggts som en framtidsprototyp och ingår i utställningen Prototyp Göteborg som är en del av Göteborgs jubileumsfirande sommaren 2023. Projektet är ett samarbete mellan stadsbyggnadskontoret Göteborgs Stad, Centrum för hav och samhälle och Urban Futures vid Göteborgs universitet med finansiering av Vinnova.