Nobelpriset till Bob Dylan: "Oväntad men oerhört rolig utnämning"

The times they are a’ changin’ sjöng Bob Dylan på 1960-talet och nog var det ett oväntat val att årets Nobelpris i litteratur tilldelades den 75-åriga sångaren och låtskrivaren Bob Dylan. – Det är ett tecken på att populärkulturen nu omfamnas även av de finaste litterära kretsarna, säger Ronald Paul, professor i engelsk arbetarlitteratur vid Göteborgs universitet och själv ett stort fan av såväl Bob Dylans musik som texter.

Ron Paul.Ett oväntat val. Så beskriver de flesta årets Nobelpristagare i litteratur. Ronald Paul är professor i engelsk arbetarlitteratur vid institutionen för språk och litteraturer vid Göteborgs universitet och han är både glad och överraskad av valet.

– Det var en oväntad men oerhört rolig utnämning. Det är utanför alla normala litterära ramar och kommer säkert att skapa debatt kring vad som är litteratur, poesi och så vidare. Jag tror inte att Svenska Akademien är rädda för den debatten, Bob Dylans litterära kvaliteter är så uppenbara, säger han.

– Det är modigt av Svenska Akademien att spränga ramarna, men det kommer säkert att göra många irriterade – inte minst bokhandlarna.

Generationsrösten Dylan

Ronald Paul var själv tonåring under 1960-talet då Bob Dylan kom att betyda mycket.

– Jag levde mitt liv med Bob Dylans texter, de var min referensram. Han var vår generationsröst, vår röst i studentrörelsen och hela anti-krigsrörelsen. Men det var ingen på 1960-talet som hade kunnat tro att han någon gång skulle bli så etablerad att han till och med fick Nobelpriset i litteratur. Det är nästan så att man tror att man drömmer, att det är ett skämt.

Ronald Paul har fortsatt att lyssna på Bob Dylan genom åren och njuta av texterna.

– Han är fortfarande väldigt aktiv och skriver nästan ännu bättre än vad han gjorde då.

Litterära kvaliteter

Även om det var med motiveringen att Bob Dylan “skapat nya poetiska uttryck inom den stora amerikanska sångtraditionen” som han tilldelas priset av Svenska Akademien så är han dessutom inte helt oäven som författare, betonar Ronald Paul.

– Han har skrivit en självbiografi som har starka litterära drag och han har även skrivit andra böcker tidigare.

Ökänt svårflörtad

Hur Bob Dylan kommer att ta emot den prestigefulla utnämningen ska bli spännande att se, tycker Ronald Paul.

– Det blir intressant att se hur han reagerar. Han har alltid varit ökänt svårflörtad när det gäller intervjuer och sådant och alltid avvisat bilden av sig själv som protestsångare och representant för en generation. Nu kommer han att tvingas formulera sig, men jag tror att han kommer att vara väldigt ödmjuk.

Det är protestsångerna som ligger Ronald Paul närmast om hjärtat, men även senare alster.

– Hans senaste kärlekstexter, som på skivan Tempest från 2012 till exempel, är också oerhört vackra, existentiellt gripande och litterärt betydelsefulla.

Foto: Johan Wingborg

Kontakt:
Ronald Paul, professor i engelsk arbetarlitteratur vid institutionen för språk och litteraturer, Göteborgs universitet.
031-786 1784, ronald.paul@sprak.gu.se

Läs mer: Ett kärleksideal som går igen i svensk pop