Miljoner i bidrag till naturvetare

Forskarna Gisela Brändén och Johan Åkerman har fått miljonbelopp i bidrag av Röntgen-Ångström Cluster 2018.

Gisela Brändén Gisela Brändén universitetslektor vid institutionen för kemi och molekylärbiologi och Johan Åkerman professor vid institutionen för fysik, båda vid Göteborgs universitet, har vardera fått sju miljoner kronor i bidrag för 2018-2021.

Gisela Brändén får bidrag för projektet Nya områden för seriell proteinkristallografi: membranprotein- & in-cellulo kristallisering inom strukturbiologi.

Johan ÅkermanJohan Åkerman får bidrag för projektet Tidsupplösta röntgenstrålemikroskopistudier av spinnvågor och magnetiska solitoner in spinntroniska komponenter inom den kondenserade materiens fysik, nanoteknik.

Totalt beviljades 56 miljoner kronor för perioden 2018-2021. 58 ansökningar inkom, varav nio beviljades bidrag.

Det tysk-svenska forskningssamarbetet inom strukturbiologi och materialvetenskap, the Röntgen-Ångström Cluster (RÅC), grundas på en överenskommelse mellan de svenska och tyska regeringarna. Bidrag inom samarbetet utlyses regelbundet för gemensamma svensk-tyska bidragsansökningar.