Mattias Marklund

Mattias Marklund blir Vetenskapsrådets nya huvudsekreterare för naturvetenskap och teknikvetenskap

Mattias Marklund, professor i teoretisk fysik vid Institutionen för fysik, har utsetts till ny huvudsekreterare för naturvetenskap och teknikvetenskap vid Vetenskapsrådet. Där kommer han att arbeta bland annat med samverkan och att sprida forsknings- och vetenskapsfrågor utanför akademins gränser.

Hej Mattias! Hur känns det?

Mattias Marklund: Det känns roligt och spännande. Det är så klart ett något annorlunda uppdrag jämfört med forskning och undervisning, men det känns engagerande att få lära sig mer om till exempel strategifrågor när det gäller forskningsfinansiering.

Vad innebär den här positionen?

Den innebär att man är en del av Vetenskapsrådets ledningsråd, samt att man initierar och driver frågor som berör ämnesområdet, vilket i mitt fall är natur- och teknikvetenskap. Man har också ett ansvar för de ämnen som hanteras inom ämnesrådet.

På vilket sätt hoppas du kunna påverka?

Jag hoppas jag kan använda min relativt breda forskningserfarenhet till att starta nya dialoger mellan Vetenskapsrådet och andra aktörer inom forskningsvärlden, som exempelvis universiteten, men även kanske bidra till dialogen inom Vetenskapsrådet och dess olika ämnesrepresentanter.

Kommer du behöva flytta till Stockholm nu eller blir det pendling?

Jag kommer att pendla, eftersom jag fortfarande har min forskning och mina barn här i Göteborg.

Hur ska du fira?

Jag har ätit en bit tårta.

Läs Vetenskapsrådets nyhet här