Navigate to video: Vem hoppas du vinner Nobelpriset i litteratur 2023?
Video (1:27)
Vem hoppas du vinner Nobelpriset i litteratur 2023?

Litteraturvetare: Hen borde vinna Nobelpriset 2023

På torsdag 5 oktober får vi reda på vem som vinner Nobelpriset i litteratur 2023. Vi frågade några litteraturvetare vid Institutionen för språk och litteraturer och Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion om vilken författare de hoppas på.

Navigate to video: Vem hoppas du vinner Nobelpriset i litteratur 2023?
Video (1:27)
Vem hoppas du vinner Nobelpriset i litteratur 2023?
Se videon med författartipsen här.

Chloé Avril, universitetslektor i engelska med litteraturvetenskaplig inriktning

"En värdig vinnare skulle vara Louise Erdrich. För att hon är en underbar berättare som blandar ärliga skildringar av det amerikanska samhällets brutala sidor med en djup tro på styrkan i mänskliga förbindelser."

Håkan Möller, professor i litteraturvetenskap

"Jag hoppas på den rumänska författaren Mircea Cărtărescu. Därför att hos honom kan vad som ser ut som en konventionell berättelse plötsligt veckla ut sig till den mest exotiska dagfjäril på hög höjd över realismens barmark."

Oscar Tellini, doktorand i romanska språk med litteraturvetenskaplig inriktning

"Den mexikanska författaren Homero Aridjis, för sättet han under sitt liv aktivt har kämpat för naturens och djurens rättigheter och för hur detta syns i både hans narrativ och hans underbara poetiska verk."

Maria Hymna Ramnehill, doktorand i litteraturvetenskap

"Jag skulle bli glad om den franskmarockanska författaren Tahar Ben Jelloun vann Nobelpriset. För att hans romaner utforskar tematiska, formmässiga och stilistiska gränsöverskridanden som handlar om kön,  nation och språk."

Martin Svensson Ekström, universitetslektor i kinesiska med litteraturvetenskaplig inriktning

"Mitt val är Can Xue. Can Xues berättelser är absurda, humoristiska och skrämmande. En favoritbok är Genombrottet (Five Spice Street). Läs den! "

Av: Hanna Erlingson och Janna Roosch