Läs blivande klassiker - redan i sommar!

Har du börjat fundera på vad du ska läsa på semestern? Litteraturstudenter vid Göteborgs universitet har haft i uppgift att fundera över vilka böcker de tror kommer att bli framtidens klassiker.

Dböckeret är studenter på fortsättningsnivån i litteraturvetenskap som under våren fått i uppgift att diskutera vilka av samtidens böcker de tror kommer att leva vidare och bli klassiker - och varför. Vilka kvaliteter är viktiga för ett verks överlevnad och vad är det som gör att en bok läses i generation efter generation?

Det finns inga givna svar på de frågorna, men studenternas förslag på blivande klassiker kan i alla fall inspirera till förslag på sommarläsning. På deras lista hamnade bland annat två serieromaner av Liv Strömquist och Lena Anderssons roman Egenmäktigt förfarande.

– Man kan tydligt se att studenterna förhåller sig fritt till de gamla gränserna mellan högt och lågt, vuxen- och barnlitteratur, text- och bildberättande, och att det är många svenska böcker – men å andra sidan väldigt få skrivna utanför Europa – på listan, säger Camilla Brudin Borg, lektor i litteraturvetenskap och ansvarig lärare för momentet.

Här är framtidens eventuella blivande klassiker:

Barn, ungdom och tonår

Pia Hagmar: Klaras dröm