Kvällskurs om förhållandet mellan människan och naturen

Till våren startar kursen Miljöhistoria och ekokritik vid Göteborgs universitet. Det är en kvällskurs på halvfart för dig som funderar över klimatångest och hur förhållandet mellan människan och naturen har sett ut genom tiderna.

Vad kommer studenterna att få läsa om på kursen?

– Kursen ger idéhistoriska och litteraturvetenskapliga perspektiv på vår tids debatter om miljö och klimat. Vi belyser hur förhållandet mellan människa och natur har förändrats över tid och hur olika begrepp och kulturella representationer påverkar vår inställning till det icke-mänskliga, säger Björn Billing, lektor i idé- och lärdomshistoria och kursansvarig.

Vilken typ av litteratur ingår i kursen?

– Det blir olika genrer, till exempel texter om djur från 1600-talet och moderna verk i gränslandet mellan skönlitteratur, reseberättelse och självbiografi. Och såklart forskningslitteratur, som kan sorteras inom det växande fältet ”environmental humanities”.

Vad är syftet med kursen?

– Att ge en orientering i miljöfrågornas historiska dimensioner och att ge analysverktyg som kan användas i ett kritiskt förhållningssätt till vår tids diskurser om miljö, klimat och hållbarhet.

Vem tycker du borde söka kursen?

– Den som inte tycker att siffror och tabeller räcker för att förstå varför vi hamnat i dagens situation vad gäller våra grundläggande livsvillkor, den som är nyfiken på nya perspektiv inom humaniora såsom ekokritik och posthumanism, och den som tycker det är coolt med trädgårdar, expeditioner och dinosaurier!

Kursen IL1105 Miljöhistoria och ekokritik ges vårterminen 2016 vid institutionen för litteratur, idéhistoria och religion vid Göteborgs universitet. Det är en halvfartskurs på grundnivå som ges kvällstid. Sök senast den 15 oktober via www.antagning.se