Kulturvårdare rekonstruerar Södra Råda kyrka

Den medeltida timmerkyrkan i Södra Råda, ett kulturarv som förstördes i en anlagd brand 2001, rekonstrueras nu i samarbete med Göteborgs universitet. Kyrkobyggnaden byggs upp till sitt ursprungliga skick, som den såg ut på 1310-talet. I dagarna färdigställs kyrkans taklag med hjälp av hantverksvetenskaplig forskning.

Rekonstruktion av Södra Råda kyrka.

– Vi har förberett takresningen i flera år. Kyrkan ansågs vara den bäst dokumenterade i landet och därför lätt att rekonstruera. Kunskaperna om målningarna och om ytterväggarna var relativt goda. Men när det kommer till taklaget, och dess vid branden unika treklövervalv, så fanns det inte ett enda fotografi. Så under åren har vi besökt hundratals medeltida kyrkvindar och gått igenom mängder av gamla verktyg i museisamlingar för att få ökad kunskap, säger doktoranden och timmermannen Karl-Magnus Melin.

Turistattraktion med många besökare

Den sjutton meter långa spånklädda timmerkyrkan i Södra Råda, var innan branden en av tio bevarade medeltida träkyrkor i Sverige.

– Det var väldigt hög klass på de franskinspirerade kor-målningarna från 1323, som kan ha varit gjorda av franska målare. Målningarna var kända utomlands, och nämns i skildringar från 1800-talet och framåt, även om det inte gjordes så mycket väsen av den i Sverige, säger Karl-Magnus Melin.

Södra Råda kyrka framifrånLånghuset hade något yngre tak och väggmålningar från slutet av 1400-talet var signerade av en målare som hette Amund, en signatur som har hittats i flera andra kyrkor.

– Kyrkan var dessutom ett enastående byggnadshantverk med invändiga treklöverformade trävalv, säger Karl-Magnus Melin.

Efter branden gjordes arkeologiska utgrävningar som dessutom visade att en stavkyrka tidigare stått på platsen.

Rekonstruktionen ett forskningsprojekt

Rekonstruktionen har pågått i snart 15 år och nu håller Södra Råda kyrka på att färdigställas.

– Sedan 2010 har Hantverkslaboratoriet haft ansvar för dokumentation och forskning. Flera filmer, rapporter och vetenskapliga artiklar har presenterats. Vi arbetar också med en VR- modell där man digitalt kan besöka kyrkan i olika tids-lager, säger Gunnar Almevik, forskningsledare för projektet och professor vid institutionen för kulturvård vid Göteborgs universitet.

Rekonstruktionen av kyrkan sker med rekonstruerade medeltida metoder, som skiljer sig från timmerhantverk på 1800-talet. Även verktygen som används har rekonstruerats utifrån fynd av medeltida original som finns i museisamlingar. Timmer från upp till 170 år gamla furor och granar har tagits från olika skogsbestånd för att experiment med klyvning och virkesberedning ska kunna utvärderas vetenskapligt.

Bygget av rekonstruktionen har föregåtts av forskning om och i medeltida bygghantverk.

– Vi kopierar inte kyrkan som försvann, utan rekonstruerar metoderna och bygger utifrån likartade förutsättningar och ställs inför snarlika problem som de medeltida byggarna, säger Karl-Magnus Melin.

Översikt av byggplats med plankor och pågående arbeteDet medför att den rekonstruerade byggnaden blir lite annorlunda, på samma vis som det inte finns två medeltida kyrkor i Sverige som är kopior.

– Variation värderades mer än symmetri vilket går att läsa i medeltida skrifter. Kunskapen som vi får genom forskningen och rekonstruktionsarbetet använder vi vid restaureringar av medeltida kyrkor och timmerbyggnader som fortfarande finns kvar. Restaureringen av Ingatorps tiondebod från 1294 vann Europa Nostra heritage award 2019 och det var till stor del på grund av kunskaperna från rekonstruktionen, säger Karl-Magnus Melin.

En nybyggd 1300-talskyrka

Sedan flera år filmas viktiga moment och till exempel används drönare för dokumentering när taklaget färdigställs.

Det kommer i slutänden att bli en helt ny kyrka, men i 1300-talsskepnad och uppbyggd med rekonstruerade medeltida hantverksmetoder. Nu sker resningen av taklaget, efter midsommar läggs spåntaken som även ska tjäras och nästa år ska golven läggas och treklövervalven byggas. Planer finns även på att återskapa målningarna enligt samma principer som gällde när kor-målningen gjordes år 1323.

– Det finns ett stort intresse och många har genom åren hittat hit även från långväga länder för att se det här speciella byggprojektet, säger Gunnar Almevik.

Projektet finansieras av Västragötalandsregionen och länsstyrelsen och lokala fonder men även genom privata donationer.

För mer information kontakta:

Karl-Magnus Melin byggledare, 073-342 52 65
Gunnar Almevik forskningsledare, 0766-22 93 01
Mimmi Göllas projektkoordinator, 070-277 70 01

Foto:
Rekonstruktion av Södra Råda kyrka. Fotograf Karl-Magnus Melin.