Kristian Kristiansen fick medalj av British Academy

Seniorprofessor Kristian Kristiansen vid institutionen för historiska studier är 2016 års vinnare av British Academys medalj Grahame Clark Medal. Han är den första skandinaviske arkeologen som fått medaljen. Priset mottogs vid en prisceremoni 27 september.

Kristian Kristansen.British Academy har tillkännagivit 2016 års medaljvinnare, som firades vid en prisceremoni den 27 september, och Kristian Kristiansen var på plats under ceremonin för att ta emot Grahame Clark Medal.

– Jag fick en stor tung medalj i brons. Grahame Clark var en av Englands verkligt stora arkeologer och har haft stor betydelse under perioden 1930-talet fram till 1970-talet så det är en ära att få en medalj i hans namn, utdelad av British Academy som består av de mest framstående arkeologerna i England, säger Kristian Kristiansen.

Kristian Kristiansen fick medaljen för sitt ”bidrag till studiet av den europeiska bronsåldern, samt förvaltning, skydd och tolkning av arkeologiska arv”.

Grahame Clark Medal instiftades av British Academy 1992 genom en donation av professor Sir Grahame Clark, professor i Cambridge, som önskade att framstående prestationer inom studiet av förhistorisk arkeologi bör erkännas.