sökmotor
Kognitionsvetenskapligt program vid institutionen är nu bland de tio utbildningar vid universitetet som har högst antal sökande i förhållande till antalet platser.

Kognitionsvetenskapligt program bland de mest eftertraktade vid Göteborgs universitet

Nyligen fick över 300 000 personer i Sverige besked om de kommit in på sin universitetsutbildning eller inte. Intresset för kognitionsvetenskapligt program har vuxit sig allt starkare och är i år betydligt större än antalet platser.

Coronapandemin har bidragit till att antalet ansökningar till utbildningarna i år har slagit alla rekord. Göteborgs universitet har inför hösten 2020 haft mer än 20 procents ökning av antalet ansökningar jämfört med hösten 2019. Universitetet har samtdidigt ökat antalet studieplatser med runt 10 procent, vilket motsvarar platser för 3000 studenter.

Kognitionsvetenskapligt program vid institutionen för tillämpad IT är nu bland de tio utbildningar vid universitetet som har högst antal sökande i förhållande till antalet platser.

– Vi är glada över att intresset för kognitionsvetenskap har vuxit sig så starkt, säger Gustaf Lindblad, en av lärarna på programmet.

– Inte minst i dessa oroliga tider behövs kunskap om hur vårt tänkande och våra känslor får oss att tolka, agera och interagera i en allt mer komplex värld – där teknologi dessutom ändrar förutsättningarna i en snabbare takt än många av oss kan hänga med i.

Programmen med högst söktryck

Utbildningsprogrammen som kräver högst antagningspoäng vid Göteborgs universitet hösten 2020 (högskoleprov/betyg)

1. Psykolog (1,65/21,98)

2. Läkare (1,65/22,03)

3. Litterär gestaltning (1,6/22,2)*

4. Gymnasielärare i franska (1,45/17,92)

5. Tandläkare (1,4/20,83)

6. Jurist (1,35/21,09)

7. Fysioterapeut (1,3/21,2)

8. Ekonom (1,25/20,45)

9. Kognitionsvetenskap (1,2/19,22)

10. Gymnasielärare i historia (1,2/20)

* Urvalet till hälften av platserna på programmet baseras på arbetsprov.