Knepigt cancerfall löst med nya analysmetoder och individanpassad djurmodell

Cancerforskare vid Sahlgrenska Cancer Center, Sahlgrenska Akademin och läkare på Sahlgrenska Universitetssjukhuset har i ett multidisciplinärt samarbete löst ett svårdiagnostiserat fall. Analysmetoderna som använts kan sannolikt nästan omedelbart bli till hjälp för patienter som saknar korrekt cancerdiagnos.

Ett svårlöst cancerfall på Sahlgrenska Universitetssjukhuset togs an av forskare på Sahlgrenska Cancer Center och Sahlgrenska Akademin samt läkare på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, inom flera olika discipliner.

Kirurgen Roger Olofsson Bagge och patologen Akif Demir samarbetade med Jonas Nilssons, Göran Stenmans och Ola Nilsson Wassens forskargrupper på Sahlgrenska Cancer Center samt Erik Lekholms forskargrupp på Sahlgrenska Akademin.

Alla bidrog med sin expertis för att försöka få förståelse för den svårdiagnostiserade cancerform som hittats. Resultatet av forskningssamarbetet blev en artikel i tidsskriften Journal of Clinical Oncology – Precision Oncology, där Joakim Karlsson, Roger Olofsson Bagge och Akif Demir står som förstaförfattare .

Läs mer om samarbetet i intervjun på Akademiliv.