JMG-lärare, gästprofessor och många tidigare studenter bland Guldspadenomineringarna

Nu är nomineringarna klara till föreningen Grävande Journalisters pris Guldspaden, Sveriges främsta pris för grävande journalistik. Kicki Hultin och Ingrid Carlberg, adjunkt resp. gästprofessor vid JMG är båda nominerade.

Priset delas ut i samband med GRÄV 2013 på Svenska Mässan i Göteborg den 9 mars.

Ingrid Carlberg är nominerad i bokklassen för Det står ett rum här och väntar på dig. Berättelsen om Raoul Wallenberg.

Kicki Hultin är nominerad i lokalteveklassen för granskningen Assistans - klipp värt miljarder som sändes i SVT Västnytt.

Många fd. detta JMG-studenter finns också bland de nominerade:

I klassen liten tidning är Lars Andreasson (1984-1985), Helsingborgs Dagblad, nominerad för Männen som gick upp i rök.

I klassen stor tidning är Matilda E Hansson( 1996-1997), Svenska Dagbladet, nominerad för Panikens pris.

I samma klass är Carl Thulin (1997-2000), Dagens industri, nominerad för Analytikergranskningen.

I klassen riksradio är Bo Göran Bodin (1999-2001), SR, Ekot, nominerad för avslöjandet om Saudiaffären.

I klassen riksteve är Karin Mattisson (1993-1994) och Herman Reuterswärd (2010-2012), SVT, Uppdrag granskning, nominerade för Lundsbergsandan.

I samma klass är också Josephine Freje Simonsson (2006-2007), SVT, Uppdrag granskning nominerad för Våldsbrottsdömda chaufförer.

I rikesteveklassen är också Fredrik Laurin (1987-1988), SVT, Uppdrag granskning, nominerad för Teliasonera.

JMG gratulerar till nomineringarna!

Om Guldspaden på föreningen Grävande Journalisters webbplats.