Jesper Lundgren ny prefekt för Högskolan för scen och musik

Jesper Lundgren är psykolog och docent med omfattande erfarenhet inom forskning och högre utbildning med fokus på̊ personlighetspsykologi, hälsopsykologi och etikfrågor. Han har tidigare varit prefekt på̊ Psykologiska institutionen och tillträder sin nya anställning den 12 augusti 2023.

Porträtt av Jesper Lundgren
Jesper Lundgren
Foto: Johan Wingborg

– Med Jesper Lundgren och teamet omkring honom kommer Högskolan för scen och musik kunna fortsätta att utvecklas utifrån den grund Petra Frank har byggt under sitt ledarskap. Jag ser personligen fram emot att arbeta med honom som institutionens företrädare i utvecklingen av Konstnärliga fakulteten i stort, säger Henric Benesch, dekan för Konstnärliga fakulteten.

Jesper Lundgrens erfarenhet av ledarskap inom högre utbildning och hans förmåga att leda i förändring och arbeta i team kommer att spela en viktig roll i hans uppdrag att leda Högskolan för scen och musik. Den största förändringen institutionen står inför de närmaste åren är flytten till Konstnärliga där hela Konstnärliga fakulteten ska samlas 2027.

– Jag ser verkligen fram emot att få bli en del av Högskolan för scen och musik och att, tillsammans med alla fantastiska medarbetare och studenter som finns här, få arbeta med att stärka en redan mycket imponerande institution, säger Jesper Lundgren.

Han tillträder sin anställning den 12 augusti 2023, och ersätter prefekt Petra Frank. Vid samma tillfälle tillsätts även en ny proprefekt i Jonas Simonson, som är professor i musikalisk gestaltning. Han ersätter nuvarande proprefekt Anders Hultqvist.

Kontakt: